Sosiaali- ja terveysvaliokunnan demarit: hallituksen sotessa lukuisia ongelmia

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan sosialidemokraatit ovat huolissaan ihmisten välisten hyvinvointi- ja terveyserojen kasvusta hallituksen esittämässä markkinaehtoisessa sote-mallissa.

– Sote-uudistuksen tulisi olla suuri tasa-arvoprojekti. Mutta onko hallituksen valinnanvapausmalli oikea väline tämän arvoprojektin edistämiseen, kysyy valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Krista Kiuru (sd).

– Perusopetuslaissa todetaan, että opetusta ei saa lainkaan järjestää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi. Hallituksen esittämässä soten markkinamallissa taas palveluita voidaan nimenomaan tuottaa taloudellisen voiton tavoittelemiseksi, eikä voitontavoittelua rajoiteta asianmukaisesti. Tällaisen markkinamallin arvioidaan lisäävän entisestään kustannuksia, eikä riittävää rahoitusta ja palvelulupauksia ole annettu. Seurauksena on joko palveluiden leikkaaminen tai maksujen nousu, arvioi Kiuru.

– Suurin osa asiantuntijoista on huolissaan erityisesti eriarvoisuuden kasvusta markkinamallin myötä. Esitettyjä muutostarpeita on paljon. Sekä asiantuntijat että päätöksentekijät ovat kuitenkin pitäneet soten eri vaiheissa juuri yhdenvertaisuutta ja erojen tasaamista keskeisenä, yhteisenä tavoitteena. Siksi hallituksen tulee antaa eduskunnalle työrauha ja mahdollisuus korjata epäkohdat, Kiuru summaa.

Valiokunnan jäsen, kansanedustaja Kristiina Salonen (sd) on huolissaan sosiaalipalveluiden jäämisestä takaa-alalle uudistuksen yhteydessä.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa on nykyiselläänkin saatavuuden osalta paljon puutteita, ja palautetta tulee myös ihmisten pompottelusta luukulta toiselle. Huolestuttavaa on se, että uusi malli ei tuo suoria hoitoketjuja eikä sosiaalipalveluita ole sote-keskuksissa, Salonen toteaa.

– Ensimmäisellä käynnillä sote-keskuksessa pitäisi pystyä arvioimaan ihmisen koko palveluntarve, tarjota oikea-aikaisesti ja laadukkaasti sosiaali- ja terveyspalvelut, jotta kustannuksia voidaan hallita kalliimmissa palveluissa. Esimerkiksi mielenterveyspalvelut pitäisi ehdottomasti löytyä jokaisesta sote-keskuksesta. Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys.

– Sote-uudistus pitää tehdä, se on selvä, mutta hallituksen välineet voivat johtaa paineeseen säästää palveluista tai nostaa maksuja, Salonen linjaa.

Valiokunnan pitkäaikainen jäsen, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) ei myöskään liputa hallituksen mallin puolesta.

– Ihmisen kannalta valinnanvapaus voi osoittautua pettymykseksi. Ei ole selvinnyt, miten hoitoon pääsy nopeutuu tai palvelu paranee, etenkin kun esitykseen sisältyy mittava säästötavoite. Sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet eivät ole uskottavalla tavalla toteutumassa, Kiljunen toteaa.

– Uusi aivan arvaamaton uhka on myös se, tulkitaanko julkisen palvelun saavan kiellettyä valtiontukea EU-oikeuden näkökulmasta. Korkein hallinto-oikeus suositteli yksiselitteisesti, että hallituksen sote-mallin toimivuus varmistetaan tekemällä siitä ilmoitus EU:lle, mutta hallitus pelaa uhkapeliä ja jättää tämän tekemättä. Koska notifiointia ei tehdä ennen eduskunnan päätöstä, riskinä on, että koko järjestelmä joudutaan purkamaan tulevaisuudessa. Pidän hallituksen toimintaa tältä osin suorastaan edesvastuuttomana, Kiljunen sanoo.