Sosiaali- ja terveysvaliokunnan demarit: Hallituksen sote-uudistus turvaa palvelut ja yhdenvertaisuuden

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan demarijäsenet ovat tyytyväisiä siitä, että hallitus on saanut valmiiksi sote-uudistuksen linjaukset tavoiteaikataulussa, poikkeuksellisista ajoista huolimatta.

– Uudistus on aivan välttämätön, jotta voimme turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut suomalaisille, linjaa valiokuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Aki Lindén.

Sote-uudistus perustuu maakunnallisille sote-järjestäjille. Perus- ja erikoistasolla sekä sosiaali- että terveydenhuollossa integroidaan järjestämisvastuu yhdelle taholle eli käytännössä sote-maakunnalle. Osassa palveluista järjestämisvastuu kootaan suurempiin kokonaisuuksiin.

– Viime kaudella valmistellusta markkinasotesta tämä uudistus eroaa merkittävästi siinä, että nyt julkinen toimija on vahvassa roolissa. Näin turvataan paitsi palvelut, myös verorahojen kustannusvaikuttava käyttäminen, toteaa kansanedustaja Kim Berg.

– Uudistukseen ei myöskään sisälly kohtuutonta säästötavoitetta vaan lähtökohtana on ihmisten palvelutarpeisiin vastaaminen aidosti, lisää kansanedustaja Ilmari Nurminen.

– Rakenne luo kuitenkin vain raamit toiminnalle. Uudistus mahdollistaa laadukkaiden palveluiden tuottamisen oikeaan aikaan ja ihmistä pompottelematta. Tämä on äärimmäisen tärkeää. Esimerkiksi ikäihmisille jotka tarvitsevat usein sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluita, uudistus on todella merkittävä, edustajat toteavat.

– Olen erittäin tyytyväinen siihen, että nyt on huomioitu ihminen kokonaisuutena. Sosiaalipalvelut ovat vahvasti huomioitu terveydenhuollon rinnalla ja tämä tukee moniammatillisen toiminnan toteuttamista. Uudistuksen ansiosta ihmiset saavat nyt vahvoissa peruspalveluissa yhdenvertaisia ja oikea-aikaisia palveluja, sanoo kansanedustaja Heidi Viljanen.

– Hallituksen tärkeät tavoitteet, kuten toimiva tulevaisuuden terveyskeskus, vanhuspalveluiden henkilöstömitoitus, mielenterveyspalveluiden parempi saatavuus ja ylipäätään peruspalveluiden vahvistaminen ovat paremmin mahdollisia uudessa sote-rakenteessa, ryhmä päättää.