Sorsa-säätiö julkisti tänään veroselvityksen

Sorsa Säätiö julkisti tänään oman veroselvityksensä. Selvityksessä esitetään erilaisia hyvinkin rohkeita verouudistuksia, pureudutaan verotuksen oikeudenmukaisuuskysymyksiin ja arvioidaan valtiovarainministeriön ns. Hetemäen verotyöryhmän väliraportin esityksiä.

Säätiön valitsema rohkea tyyli on varmasti harkittu ja perusteltu, kun verotusta tuuletetaan kunnolla joka nurkasta. Tämä on myös luontevasti tutkijoiden ja asiantuntijoiden velvollisuus. Verotus on kuitenkin ihmisten arjessa hyvin konkreettisesti tuntuva vaikea kokonaisuus ja sidoksissa moniin muihin poliittisiin ratkaisuihin, mm. tulonsiirtoihin.

Sitä koskevia ratkaisuja ei voi tehdä puhtaiden veroteoreettisten mallien mukaisesti. Tämänkin vuoksi on syytä todeta selkeästi, että Sorsa -säätiön julkistama selvitys ei ole SDP:n linjaamaa veropolitiikkaa, eivätkä raportin tulokset ole pohjatyönä SDP:n omalle veropoliittiselle pohdinnalle.

Sorsa-säätiö on itsenäinen ajatushautomo, joka tuottaa julkista keskustelua varten herätteitä ja tausta-aineistoa. SDP tekee omat veropoliittiset linjauksensa laajaan asiantuntijatyöhön ja erilaisiin tausta-aineistoihin perustuen. Ennakkoluuloton keskustelu ja keskusteluavaukset ovat tarpeen ennen poliittisia linjauksia. Sorsa-säätiön nyt julkaisema aineisto herättää varmasti keskustelua, mutta tulevien verouudistusten valmistelun pohjaksi ne eivät sovellu.

Jouni Backman
SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja