Söderman kehuu Suomen aktivoitumista romaniasiassa EU:n tasolla

Ulkoministeri Alexander Stubbin ilmoitus, että Suomi ryhtyy ajamaan EU:n yhteistä rahastoa, jolla tuettaisin romanien sosiaalisen tilanteen parantamista jäsenmaissaan, on pidettävä hyvin myönteisenä. – Stubb on arvostettu henkilö EU:n päättäjien keskuudessa, joka antaa asialle lisäpontta, Jacob Söderman toteaa.

Hänen mukaansa ns. uusille jäsenmaille, erityisesti Romanialle ja Bulgarialle, on samalla korostettava, että kansalaisten perusoikeuksia ja EU:n perussopimusta on tarkoin noudatettava myös romanikansan kohdalla.

– Pidän myös myönteisenä Alexanderin Stubbin kannanottoa siitä, ettei kerjäämistä tulee julistaa rikolliseksi, koska sen perussyytä, köyhyyttä, ei näin voida poistaa.

– Kokoomuksen puheenjohtajan Jyrki Kataisen usein toistama kanta, että ihmisestä välittäminen on kokoomukselle tärkeä asia, saa näin uskottavan sisällön.

Södermania ihmetyttää kuitenkin se, että kerjäämisen kriminalisointi on kokoomuslaisen Helsingin ylipormestarin ajama hanke, jota kokoomuslainen sisäministeri on ryhtynyt pontevasti ajamaan.

– Olisi hyvä kuulla puheenjohtaja Kataisen kanta siitä, kumpi kanta edustaa hänen puolueensa välittämisideologiaa paremmin, Söderman sanoo.