Skinnari: Valtion omistajaohjaus uusiksi

SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari pitää valtion omistajaohjausta täysin epäonnistuneena.

– Käytännössä omistajaohjausministeri Jyri Häkämiehen puuttumattomuus valtionyhtiöiden toimintaan on mahdollistanut valtionyhtiöiden johdon laiminlyönnit romahtaneen viennin ja pahentuneen työttömyyden korjaamisessa, kuten Stora Enson tapauksessa.

Skinnarin mukaan valtion omistajaohjauksesta ja valtionyhtiöiden hallituksista puuttuvat todelliset osaajat, uudet ideat, vientiasioiden asiantuntemus ja selkeät tavoitteet nujertaa Suomen vientilama.
– Toimitusjohtajat suunnittelevat lähinnä omia eläke-etujaan. Äskettäin uudistettu valtion omistajaohjaus on pantava täysremonttiin.

Vuoden verran toiminnassa olleesta Solidiumista on tullut saamattomuuden ja näpertelyn symboli.
– Mikä on Vanhasen hallituksen valtionyhtiöstrategia? Miten vientiin saadaan vauhtia, Skinnari kysyy.

– Epäonnistuneen Häkämiehen näkyvin teko valtionyhtiöasioissa on, että hän jääväsi itsensä ydinvoiman rakentamisluvissa ja sekin oikeuskanslerin esityksestä.