Skinnari: Valtiojohtoinen yhtiö toteuttamaan koulutusvientiä

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari (sd) ehdottaa valtiojohtoisen koulutuksen vientiyhtiön perustamista.

– Jahkailu koulutusviennin käytännön toteutuksesta tulee lopettaa ja perustaa valtiojohtoinen koulutuksen vientiyhtiö. Yhtiöön voisi tulla valtion ohella erilaisia koulutuksen ja opetuksen asiantuntijoita ja bisnesalan edustajia. Yhtiön ei tarvitsisi olla pääomaltaan suuri. Sillä olisi mahdollisuudet tehdä tarjouksia ja malleja esimerkiksi valtioiden koulutusjärjestelmien uudistamiseen, Skinnari ehdottaa.

– Yhtiön edustaja voisi olla mukana opetusministerin johtamilla tai vastaavilla opetusalan matkoilla. Koulutusviennin edustaja voisi neuvottelupöydässä todeta, että yhtiömme tekee tarjouksen valtiollenne tai alueellenne koulutus- tai opetusmallista.

– Nyt hyvätkin ideat raukeavat. Virkatyönä ministeriössä kysyntään ei pystytä vastamaan, kuten on nähty viimeisten 15 vuoden aikana, kun koulutusviennistä on puhuttu. Tässä olisi akateemisille työttömillekin työsarkaa ympäri maailmaa, Skinnari toteaa.

– Suomeen tarvitaan koulutusviennin yksi puhelinnumero ja yksi osoite, johon voidaan ottaa yhteyttä. Nykyisen hallituksen on tämä toteutettava. Pääministeri Kataisella, valtiovarainministeri Urpilaisella ja opetusministeri Kiurulla on tähän tarvittavat tiedot ja resurssit.