Skinnari: Työeläkejohtajat pois pörssiyhtiöiden hallituksista

”Työeläkeyhtiöitten toimitusjohtajat eivät saa osallistua pörssiyhtiöitten, eivätkä muidenkaan merkittävien yhtiöitten hallituksiin. Suomessa on paljon lahjakkaita miehiä ja naisia, jotka koulutuksensa ja osaamisensa perusteella hyödyntäisivät vientivetoista yritystoimintaa paljon enemmän kuin työeläkejohtajat,” sanoi eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ-ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari lauantaina Orimattilassa SDP:n Hämeen piirin kokouksessa.

”Koko kansantaloudelle merkittävälle 130 miljardin työeläkejärjestelmälle vieraat vaikutteet on suljettava pois. Työeläkeyhtiöitten johtajilla riittää haastetta kokopäivätoimisesti johtaa työeläkeyhtiöitä ja rahastoja työeläkelain mukaisesti tuottavasti ja turvaavasti. Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon valmistelema lakiesitys jatkaisi nykyistä holtitonta menoa vaarantamalla työeläkejärjestelmän varsinaisen tehtävän”, jatkoi Skinnari.

”Suomessa on 50 vuoden aikana kerätty veroluonteisilla maksuilla osana palkkaa (22%) ainutlaatuiset työeläkerahastot . Valtion noin 50 miljardin budjettia pyörittävät ministerit eivät saa olla mukana pörssiyhtiöitten, eivätkä muidenkaan yhtiöitten hallituksissa, mutta työeläkeyhtiöitten lähes kolme kertaa suuremmista  rahavirroista vastaavat toimitusjohtajat saavat sotkea roolinsa täysin. Työeläkeyhtiöitten sijoitusten tuotto ei ole ollut viime vuosina kehuttava, mutta vielä huonompi se on ollut pääsääntöisesti niissä yrityksissä, joissa työeläkeyhtiöitten johtajat ovat hallituksissa. On syytä muistaa, että työnantajille ja palkansaajille kuuluu maksajavalta, jota suurta palkkaa ja ylisuuria eläke-etuja tavoittelevien työeläkejohtajien tulee edustaa ilman varsinaista työtä haittaavia sivutehtäviä”, korosti Skinnari.