Skinnari Sipilälle: Tervetuloa SDP:n tulevaisuuslinjalle

2.2.2019

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari toivottaa keskustan puheenjohtaja Sipilän tervetulleeksi SDP:n tulevaisuuslinjalle.

– SDP:n tulevaisuuslinja lähtee osaamiseen ja koulutukseen panostamisesta, eriarvoisuuden poistamisesta ja tulevaisuusuudistuksista, joilla varmistetaan työllisyyden kasvu. Tulevaisuuskysymykset ovat niin suuria ja tärkeitä, että siinä tarvitaan piikittelyn sijaan yhteistyötä. Siksi sanon Sipilälle, että tervetuloa SDP:n tulevaisuuslinjalle, Skinnari sanoo.

Skinnari muistuttaa, että ensi vaalikaudella työllisyyden parantaminen vaatii ennen kaikkea panostuksia koulutukseen ja osaamiseen.

– Työllisyyskysymys on pitkälti osaamiskysymys. Meidän on pidettävä huoli siitä, että jokainen nuori saa riittävän, eli vähintään toisen asteen koulutuksen. Lisäksi on pidettävä huolta, että osaamista voi kehittää läpi elämän.

– Työelämässä, kuten laajemmin Suomessa, tarvitaan tekoja, jotka vahvistavat talouden ja työllisyyden kasvun edellytyksiä sekä luottamusyhteiskuntaa. Olemme esittäneet perhevapaauudistuksen lisäksi joukon muita tulevaisuusinvestointeja, joilla turvataan pitkällä aikavälillä julkisen talouden kestävyyttä ja rakennetaan hyvää tulevaisuuden työelämää.

Viime viikon karmeat uutiset vanhustenhoidon tilanteesta osoittavat Skinnarin mukaan, että politiikassa tarvitaan nyt yhdessä tekemistä.

– SDP on esittänyt hoitajamitoituksen kirjaamista lakiin. Myös keskusta on ilmoittanut kannattavansa tätä. Tässä tilanteessa ei pitäisi olla vaikeaa hoitaa asiaa näiltä osin kuntoon yhdessä.

– Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru on sanonut, että hoitajamitoitus ehditään lisätä lakiin vielä tällä vaalikaudella. Keskustan kannattaisi tarttua tähän tilaisuuteen. Esitystä kannattaa eduskunnan enemmistö, vain kokoomus ja terveysjätit vastustavat.