Skinnari: Raha menee rahan luo -malli ei saa toteutua.

Kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Ville Skinnari (sd.) on huolissaan pienyrittäjien asemasta sote-uudistuksessa.

– Hallituksen uusi sote-malli nostaa yksityiset palveluntuottajat julkisten rinnalle.  Se on monikansallisten palvelutuottajien ja kokoomuksen tahto, mutta samalla se uhkaa jättää pienet kotimaiset yritykset pahasti paitsioon.

– Pienen yrittäjän on käytännössä mahdotonta kilpailla suurien monikansallisten palvelutuottajien kanssa.

Skinnari on pettynyt siihen, että suomalainen terveydenhuolto siirtyy nyt kansainvälisten suuryritysten käsiin.

Skinnarin mukaan Suomen sosiaali – ja terveydenhuollosta tulee nyt entistä enemän kansainvälisen sijoitusliiketoiminnan rahantekopaikka.

– Pääomasijoittajat voittavat ja suomalainen veronmaksaja maksaa. Tässä luodaan nyt ”raha menee rahan luo” malli – potilas saa keskittyä maksajan rooliin.

Hankintalaki avainasemassa

Skinnari muistuttaa, että talvella eduskuntaan tulevan hankintain tulee puolustaa suomalaista pienyrittäjää.

– Hankintalain uudistus on viimeinen mahdollisuus puolustaa suomalaista pienyrittäjää. Pienyrittäjille tulee luoda aito mahdollisuus olla mukana palveluntarjoajana. Suuret yritykset kokoomus edunvalvojanaan haluavat uuteen hankintalakiin mahdollisimman alhaiset kynnysarvot. Se tarkoittaisi, että kaikki palvelut tulisi kilpailuttaa ja syöttää miljardibisnes suoraan monikansallisten suuryritysten syliin – suuret voittavat yleesä aina pienet hankintamenettelyssä.

Skinnarin mukaan erityisesti erikoissairaanhoito on sijoittajien kiikarissa.

– Miljardibisnes kiinnostaa kansainväisiä sijoittajia. Ihmisten terveydellä tehdään maailmassa paljon rahaa.

Talousvaliokunnan jäsen haluaa, että lainsäädäntö ottaa huomioon terveydenhuollon lisäksi myös esimerkiksi vammaisten palvelutuotannon aseman.

– Peruspalvelut vaikeassa asemassa oleville eivät saa olla rahantekokone sijoittajille. Meidän tulee tarkkaan selvittää millaisen liikumavaran EU-lainsäädäntö antaa pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuuksille hankintalaissa.