Skinnari: Pohjoismainen matkailuyhteistyö etenee

Ville Skinnari

Kansanedustaja Ville Skinnari on tyytyväinen matkailualan yhteistyön kasvuun Pohjoismaisella tasolla.

Tavoitteena on luoda Pohjoismaista Välimeren tai Karibian kaltainen kansainvälisesti tunnettu matkailualue. Pohjoismaat kiinnostavat kansainvälisiä matkailijoita jo nyt, mutta yhteyksiä on parannettava ja yhteistyötä on tiivistettävä edelleen.

– Matkailun potentiaalista on vielä suuri osa hyödyntämättä Suomessa ja Pohjoismaissa. Suomen ja Finnairin hyvää työtä arvostetaan myös muissa Pohjoismaissa. Suomessa kansainvälisten matkailijoiden määrä on kaksinkertaistunut 2000-luvulla ja matkailutulolla on mahdollisuuksia kasvaa 14 miljardista 20 miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä, kansanedustaja Ville Skinnari painottaa.

Pohjoismaiden neuvoston istunnossa 3.11. Kööpenhaminassa hyväksyttiin Skinnarin ja Sosialidemokraattisen ryhmän tekemä jäsenaloite matkailuyhteistyön tiivistämiseksi. Tutkimusten mukaan matkailu on nopeasti kasvava ala. Turisteja saapuu Suomeen erityisesti Aasiasta. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet sijaintinsa ja hyvien lentoyhteyksiensä johdosta.

– Hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi tulisi nostaa palvelualojen, mukaan lukien matkailun, elinkeinopoliittinen strategia, jossa tulee huomioida myös Finnairin uudet avaukset ja yhteydet maailmalle.