Skinnari: Pienpanimoiden ulosmyyntioikeus testattava EU-tasolla

Ville Skinnari

Kansanedustaja Ville Skinnari (sd.) vaatii, että hallitus ottaa huomioon pienpanimoiden aseman alkoholilain uudistuksessa. Kysymys on Skinnarin mukaan erittäin tärkeä pienyrittäjien työllisyyden, paikallisen matkailun – ja kulttuurin kehittämisessä.

– Alkon monopoliasema on monella tavalla perusteltua ja sitä ei pidä murtaa, mutta kohtuullisia poikkeuksia voidaan ja pitää aina yrittää neuvotella. Miksi hallitus ei edes yrittäisi neuvotella EU- tason ratkaisua, jossa myös pienpanimoiden tuotteet saisivat saman kohtelun kuin tilaviinit?

Skinnarin mukaan pienpanimoiden ulosmyynnin salliminen kuluttajille tarkoittaisi kokonaismarkkinasta hyvin pientä osaa eikä se merkittävästi siten vaikuttaisi suurten panimoiden vähittäismyyntiin tai Alkon monopoliin.

– Päinvastoin uskon, että se lisäisi koko suomalaisen panimoteollisuuden osaamista ja mahdollisuuksia sekä vahvistaisi näin koko panimoalaa.  Jos tämä on EU-tason ongelma, siitä pitää uskaltaa neuvotella esimerkiksi yhdessä Ruotsin kanssa.

– Hallitus ei tässäkään asiassa saa olla rähmällään Brysseliin tai mennä EU:n selän taakse piiloon.

Tilaviiinejä ja sahtia saa myydä

Hallituksen valmistelemassa esityksesssä uudeksi alkoholilaiksi pienpanimoiden ulosmyyntioikeus ei ole mukana.

– Tilaviinien ja sahdin myynnille paikallisesti on olemassa jo poikkeuslupa. Hallituksen tulisikin tuoda eduskuntaan esitys, jossa sallitaan myös vahvojen oluiden ulosmyynti pienpanimoilta tilaviinin ja sahdin tapaan.

– Pienyrittäjyyden ja matkailutoimialan kannalta on tärkeää, että paikalliset laadukkaat pienpanimotuotteet voidaan myydä suoraan asiakkaalle esimerkiksi erilaisten tapahtumien ja panimovierailuiden yhteydessä.  Pienet panimot ovat jo nyt onnistuneet luomaan uudelleen vahvaa paikallista kulttuuria ja palauttamaan osittain kadonnuttakin panimoperinnettä.