Skinnari patistaa Haitin jälleenrakentamiseen

Pääministeri Matti Vanhasen, ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrysen ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen on ryhdyttävä toimiin, jotta Suomi osallistuu Haitin jälleenrakentamiseen. Eri puolelta maailmaa luvattua rahaakin nyt on, mutta tarvitaan myös osaavia tekijöitä. Haitin jälleenrakennus on Suomelle erinomainen mahdollisuus.

Haitin rakentamisen arvioidaan kestävän 5-10 vuotta ja maksavan noin 10 miljardia dollaria. Suomella on mm. energia- ja rakennusalalla sellaista osaamista, että Suomen olisi tärkeää lähteä mukaan Haitin infran uudelleen rakentamiseen. Samalla Suomi voi avata uusia vientialoja Keski-Amerikan alueelle.

Asiasta on keskusteltu Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarisen ja Rakennusteollisuus ry:n Tarmo Pipatin kanssa. Projektit tapahtuisivat Dominikaanisen tasavallan kautta.Olin Dominikaanisessa tasavallassa Haitin maanjäristyksen aikana.Tapasin Haitin senaatin puhemiehen Kelly Bestienin,Dominikaanien parlamentin puhemiehen Julio Cesar Jiminianin,valtiovarainministeri Juan Montasin ja entisen energiaministeri Ramon Perez Martinezin.

Haitin lähellä toimiva ainoa suomalainen diplomaatti Dominikaanisen tasavallan Suomen kunniavarakonsuli Pasi Kapanen saapuu virkamatkalla Suomeen tänään lauantaina klo 16.15 Pariisista Air Francin lennolla.Kapanen voi kertoa lisää Haitin jälleenrakentamisen tarpeista.