Skinnari: Pääministerin Venäjä-ministeriryhmän työn tulokset jääneet laihoiksi

Pääministeri Jyrki Kataisen johtaman Venäjä-ministeriryhmän tulee ottaa aktiivisempi ote maittemme välisen kaupan ja työllisyyden, mutta myös sosiaali- ja terveysalan, koulutuksen ja kulttuurin sektoreilla. Vuoden 2012 budjettimietinnössä eduskunta edellytti hallitukselta Venäjä-selontekoa.

Mutta mitään ei ole kuulunut eduskunnan suuntaan. Presidentin ja pääministerin sinänsä onnistuneet ja tärkeät vierailut ilman riittäviä muita tehokkaita toimenpiteitä tai määrärahan lisäämisiä Venäjä-yhteistyöhön, eivät johda vientimme ja kauppamme lisääntymiseen.

Suomessa tarvitaan investointeja, lisääntyvää ja monipuolisempaa vientiä sekä sijoituksia Suomeen. Eduskunta on korostanut Venäjän merkitystä viennin, sijoitusten ja työllistämisen näkökulmasta. Yhteistoiminta Venäjän kanssa esimerkiksi Fennovoiman ydinvoimalan rakentamisessa olisi tärkeä lisäpotku laajempaan yhteistyöhön maittemme välillä.

Venäläisen Rosatomin mahdollinen mukaantulo Fennovoiman rakentajaksi ei edellytä eduskunnan uutta päätöstä. Päätimme silloin johtamani talousvaliokunnan ehdotuksesta 1.7.2010 eduskunnan täysistunnossa myöntää rakentamisluvat Teollisuuden Voimalle ja Fennovoimalle. Eduskunnan päätös lausumineen ei sisällä mitään sellaista, mikä sitoisi tilaajaa tiettyihin ydinvoimalan rakentajiin.

Venäläisten mukaantulo rakentajina ja osaomistajina toisi Fennovoimaa omistavien mm. kunnallisten energiayhtiöitten alueille yhteistyömahdollisuuksia venäläisten kanssa muillakin yhteiskunnan sektoreilla. Kiinnostus Fennovoimaan saisi toisenlaista potkua kuin se on ollut saksalaisen E. ON: n aikana.