Skinnari: Miksi tehdä uusia yritystukia, jos vanhoissakin on ongelmia?

Ville Skinnari

Tällä viikolla päättyneen yritystukiryöryhmän työn varjoon on jäänyt se tosiasia, että samaan aikaan hallitus esittää uutta – lähes 300 miljoonan euron yritystukikokonaisuutta, SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari sanoo

– Oppositiosta on perusteltua kysyä, miksi hallitus tässä tilanteessa ajaa väkisin Suomeen uutta yritystukimuotoa, jonka tosiasiallinen vaikutus kohdistuu hallituksen esityksen mukaisesti toteutettuna lähes kokonaan tuulivoimayhtiölle.

Talousvaliokunta käsittelee parhaillaan hallituksen eduskunnalle esittämää uusiutuvan energian uutta yritystukea, joka on käytännössä ohjautumassa edelleen tuulivoimaan.

– SDP on haluaa neuvottella ministeri Tiilikaisen kanssa uudesta tukipaketista. Toivottavasti hallitus ja ministeri harkitsevat vakavasti ehdotustamme.

Skinnarin mukaan rahalle olisi muutakin käyttöä, kuten hallituksen leikkaamat tulevaisuuden kannalta elintärkeät tutkimus – ja kehityspanostukset sekä uuden hiilettömän liiketoiminnan luominen yhteistyössä teollisuuden kanssa.

– Ruotsissa yritystukia on uudistettu siten, että entistä enemmän tehdään yrityskohtaisia kehittämistoimia. Se kannustaa aivan oikein myös työllisyyden kannalta tärkeää perusteollisuutta uudistamaan prosessejaan.  Tällä viikolla keskustelen asiasta ruotsalaisten kollegoiden kanssa Pohjoismaiden Neuvoston kokouksessa Islannissa.

Skinnari ihmettelee myös yritystukia kaikenkaikkiaan voimakkaasti kritisoineen Vihreiden suhtautumista uuteen yritystukeen. Tilastojen mukaan juuri tuulivoimayhtiöt ovat olleet suurimpia yritystuen saajia.

– Vihreille lähes 300 miljoonan euron uusi tukimuoto tuulivoimayhtiöille tuntuu kelpaavan. Miten voi haukkua muita lobbareiden vaikutuksesta päätöksentekoon ja olla itse tukemassa sähköntuotannon kokonaisuuden kannalta varsin vähäpätöistä yritystukipakettia, jonka tietää jo etukäteen ensisijaisesti menevän tuulivoimayhtiöille? Vihreä lanka ei nyt pala siellä missä pitäisi.