Skinnari: Miksi kunnat käyttävät veroparatiisiyhtiöitä perinnässä?

Ville Skinnari

SDP:n kansanedustaja Ville Skinnari kyseenalaistaa kuntien oman suhteen ja käyttäytymisen veroparatiisiyhtiöiden kanssa. Vappuna Riihimäellä puhunut Skinnari esitti, että kuntien maksuperintä tulisi keskittää vain varmuudella Suomeen verot maksaville toimijoille.

–  Kunnat ja kuntaomisteiset toimijat ovat ulkoistaneet laskujen ja asiakasmaksujenperinnän yhtiöille, jotka verosuunnittelunsa kautta minimoivat Suomeen maksettava veronsa.  Puhutaan suurista ja rahoista ja suuresta periaatteellisestakina asiasta hyvinvointivaltion kannalta.

Skinnari korostaa, että yritykset eivät ole syyllistyneet laittomuuksiin, mutta verotuloja kipeästi kaipaavassa Suomessa se aiheuttaa verotulojen huomattavia menetyksiä.

– Kuntakentän pitäisi siirtää perintätoimet joko kuntien itse omistamalle yhtiölle tai käyttää verot Suomeen maksavaa toimijaa.

Eduskunnan talousvaliokunnan jäsen muistuttaa, että on vastuutonta mennä aina hankintalain taakse piiloon.

– Kysymys on arvoista ja isänmaallisuudesta. Toimintamalli löytyy varmasti jos on tahtoa ja halua.