Skinnari kysyy Orpolta: ”Onko Zyskowiczin linja kokoomuksen linja?

Ville Skinnari

Kokoomuksen kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan varajäsen Ben Zyskowicz on perustuslakivaliokunnan perjantaina antaman yksimielisen sote-lausunnon jälkeen kritisoinut näkyvästi perustuslakivaliokuntaa ja sen tulkintalinjaa. Zyskowicz on ilmoittanut pitävänsä valiokunnan tulkintalinjaa liian tiukkana.

– Puheenjohtaja Orpo, onko tämä Zyskowiczin linja samalla Kokoomuksen linja, Skinnari kysyy.

SDP:n varapuheenjohtaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen Ville Skinnari pitää Zyskowizcin kritiikkiä perusteettomana.

– Zyskowizc antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa perusteita kritiikille. Hän ei ole tarkentanut, missä kohdin hänen mielestään valiokunnan lausunnossa on tulkittu perustuslakia liian tiukasti. Näyttää myös siltä, että muut kokoomuslaiset perustuslakivaliokunnan jäsenet ymmärtävät perustuslakivaliokunnan tulkintalinjan, mutta Zyskowicz jauhaa samaa levyä tavoitteenaan vain ja ainoastaan perusoikeuksien liudentaminen, Skinnari sanoo.

– Valiokunnan kuulemat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen asiantuntijat katsoivat, että esitetty aikataulu ja rahoituspohja olisivat vaarantaneet perustuslaissa taattujen sote-palveluiden saatavuuden. Onko silloin erityisen tiukka perustuslain tulkinta, että esitystä pitää näiltä osin muuttaa, Skinnari kysyy.

– Pitäisikö siis eduskunnassa  yksinkertaisen enemmistön turvin olla mahdollisuus tehdä päätöksiä, jotka voivat tosiasiallisesti vaarantaa sosiaali- ja terveyspalvelut osalta kansalaisista? Jos ajattelee näin, niin silloin olisi rehellisempää sanoa, ettei pidä nykyisen perustuslain sisällöstä kuin syyttää perustuslakivaliokuntaa väärästä tulkinnasta.

Zyskowicz on perustellut väitettään tiukentuneesta tulkintalinjasta vertaamalla nyt annettua perustuslakivaliokunnan lausuntoa valiokunnan viime keväänä silloisesta sote-esityksestä antamaan lausuntoon. Perustuslakivaliokunta osoitti tuolloin esityksestä 15 valtiosääntöoikeudellisesti korjattavaa kohtaa. Nyt valiokunta osoitti niitä uudemmasta aikaisemmin lausunnon pohjalta muokatusta esityksestä 20.

Skinnari huomauttaa, että Zyskowiczin käsitys perustuu joko heikkoon tietoon asiasta tai sitten tahalliseen väärinymmärrykseen.

– Vuoden takaisessa sote-lausunnossaan perustuslakivaliokunta ei ottanut kantaa läheskään kaikkiin silloisen esityksen perustuslakiongelmiin. Koska esityksen perusmalli oli tuolloin ongelmallinen ja palasi uuteen valmisteluun, perustuslakivaliokunta ei nähnyt perusteltuna käydä läpi kaikkia perustuslakikysymyksiä esityksestä, joka oli joka tapauksessa menossa uusiksi. Valiokunnan viime keväisessä lausunnossa tämä sanotaan nimenomaisesti, ja valiokunnan varajäsenenä Zyskowiczin tulisi olla perillä tästä asiasta.