Skinnari: Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari on tyytyväinen siihen, että kokoomus puhuu päivä päivältä enemmän SDP:n uudistuksista ja talouspoliittisista esityksistä.

– Viime aikoina kokoomus on puhunut enemmän SDP:stä ja SDP:n esityksistä kuin omistaan. Se osoittaa selvästi, että yhteiskunnallinen aloite on Sosialidemokraateilla. Samalla muiden asioista puhuminen on ymmärrettävää, sillä kokoomuksella ei ole omia avauksia juuri ollut – populistisia ja vastuuttomia verolupauksia lukuun ottamatta. Verolupauksillaan Kokoomus on ehtinyt polttaa jo lähes 4 miljardia euroa verotuloja. Näyttää pahasti siltä, että kokoomuksen vaalikampanjasta tulee vielä sitä kuuluisaa Sari Sairaanhoitajaakin kalliimpi, Skinnari sanoo.

Skinnari toteaa, että kun Kokoomuksen omat esitykset ovat olleet epärealistisia, puolue on joutunut keskustelemaan muiden puolueiden esityksistä.

– Voisi sanoa, että Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista. Meille se sopii oikein hyvin. Mutta kylmä tosiasia on, että vielä Sauli Niinistön aikaan kokoomus oli tunnettu asiantuntevasta ja vastuullisesta talouspolitiikasta. Nykyään on valitettavasti toisin. Puolueen nykylinja on koulutuksesta ja yhteiskunnan heikoimmilta leikkaaminen yhdistettynä vastuuttomaan veropopulismiin.

Positiivisena esimerkkinä Skinnari mainitsee kuitenkin Ben Zyskowiczin.

– Zyskowiczista huomaa, että Niinistön perintöä ei ole kokonaan kuopattu kokoomuksessa. Zyskowiczin keskittyminen muista puolueista puhumiseen kertoo ennen kaikkea siitä, että hän ei viisaana ja vastuullisena poliitikkona kehtaa puhua kokoomuksen populistisista linjauksista yhtään mitään.