Skinnari: Keskustan vedätys kalastuksenhoitomaksun hinnankorotuksesta meni läpi

Ville Skinnari

Eduskunta äänesti tänään kalastuslain muuttamisesta. Hallituksen esitys kalastuksenhoitomaksukorotus hyväksyttiin äänin 114-68. Kalastusmaksut nousevat noin 15 prosentilla vuodesta 2018 alkaen. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari on pettynyt lain hyväksymisestä.

– Hallitus perusteli lakimuutosta kalastuslain edellyttämien tehtävien rahoituksen turvaamisella, mutta käytännössä tässä oli kyse Keskustapuolueen vesienomistaja-siiven masinoimasta hinnankorotuksesta omistajakorvauksien nostamiseksi edellisen kalastuslain mukaiselle tasolle, Skinnari kommentoi.

Nyt vaikuttaa siltä, että maa- ja metsätalousvaliokunta on kantaansa muodostaessa sivuuttanut lausuntokierroksen palautteen. Valiokunnan mietinnön mukaan hinnankorotuksesta odotetusta lisäkertymästä ohjattaisiin omistajakorvauksiin 70 prosenttia ja loput 30 prosenttia kalastuslain muihin käyttökohteisiin. Perusteita tälle jakosuhteelle ei Skinnarin mukaan ole.

– Hinnan nosto vähentää aina maksuhalukkuutta ja toisaalta kasvattaa lyhytkestoisten lupien suosiota vuosilupien kustannuksella. Maksuhaluttomimpien, eli pyydyskalastajien ja satunnaisesti kalastavien, lisäksi lupa saattaa jäädä ostamatta myös aktiivisilta harrastajilta, jos korotuksesta valtaosa ohjataan omistajakorvauksiin ilman takeita sen käyttämisestä kalavesien hoitoon. Aiemmilla korotuskerroilla lisäkertymän tavoitteista on jääty 60 prosenttia, Skinnari huomauttaa.

Skinnari korostaa, että kalatalouden rahoittamisen turvaaminen edellyttää riittävää eteenpäin katsomista. Meidän täytyy panostaa toimiin, joilla täysi-ikäistyviä nuoria sekä maksuikäisiä aikuisia saadaan lisää kalastusharrastuksen pariin. Vuosikohtaisten maksujen määrä on viimeisen 15 vuoden aikana pudonnut kolmanneksen, eli noin 100 000 kappaletta.

– Vetosin eduskunnassa puheenvuorossani Kokoomukseen ja Sinisiin, kun heillä vielä oli mahdollisuus vetäytyä tästä lakiesityksestä, joka on yksipuolinen Keskustan vedätys lisärahan saamiseksi kalavesien omistajille vailla korvamerkintää rahojen järkiperäisestä käyttämisestä. Nyt hyväksytty laki ei ratkaise kalatalouden rahoitusta eikä tehosta kalavesien hoitoa, sen sijaan nyt vaarannetaan kalastajien maksuhalukkuus ja edes nykyisen kertymätason saavuttaminen.

Kalastus on edelleen hyvin suosittu luontoharrastus Suomessa. Korotusten sijaan hallituksen tulisi kiinnittää erityistä huomiota kalastusharrastuksen lisäämiseen sekä kalastajien neuvonnan ja valvonnan tehostamiseen maksukertymän nostamiseksi kalastuslakiuudistuksen mukaiselle tavoitetasolle.