Skinnari: Kaikki valtionyhtiöt otettava erityistarkastukseen

– Omistajaohjausministeri Heidi Hautalan on ryhdyttävä erityistoimiin, jotta kaikki valtionyhtiöt käydään läpi eikä vain Finnair. Aikoinaan Sonera, Fortum ja Destia osoittivat, miten myös silloin yhteistä omaisuutta väärinkäytettiin suomeksi ja ruotsiksi.

– Fortumissa 350 avainhenkilöä sai optioina  500 miljoonan euron kertapalkkiot, mitä eduskunnan enemmistö ei silloin ollut valmis purkamaan. Nyt Finnairin 16 johtajan perusteettomat ja salaisesti päätetyt edut on perittävä takaisin väärin perustein syntyneinä, esittää eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ-ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari.

– Heidi Hautalan on huolehdittava siitä, että yhtiökokouksissa tehdään sellaiset päätökset, että valtion ehdotuksesta palkat, lisäpallkkiot ja ylimääräiset eläkkeet saadaan kuriin muissakin yhtiöissä kuin Finnairissa. Ministeri Hautalan on ohjeistettava myös Hallitusten ammattilaiset ry, jotta järjestö tukee moraalisesti ja eettisesti läpinäkyvää yritystoimintaa sekä järjestön jäsenet noudattavat tehtyjä päätöksiä.