Skinnari: Hallitus laiminlöi uuden kasvun moottorit ensi vuoden budjetista

skinnari-vpj-kuvake-pieni

SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Ville Skinnari vaatii hallitukselta voimakkaampia panostuksia Suomen tulevaisuuden kasvun moottoreihin.

– Hyvässä vauhdissa olevan Suomen talouskasvu tarvitsee vientiin leveämmät hartiat. SDP:n lisäksi myös Tekes esitti 60 miljoonan euron määrärahaa ensi vuoden budjettiin uusien kansainvälisten vientialustojen muodostamiseksi, mutta hallitukselta ei tätä rahaa löytynyt.

Skinnarin mukaan Tekesin esittämä kasvumoottori-malli on hyvin lähellä SDP:n jo aiemmin esittämää viennin uutta toimintamallia, jossa tavoitellaan yritysvetoisille liiketoiminta-alustoille kullekin miljardin euron uutta vientiä.

– Konkreettisesti tämä tarkoittaa eri liiketoimintakokonaisuuksien ympärille luotavia yritysvetoisia alustoja, joka kerää ympärilleen alan parhaiden yritysten lisäksi myös tutkimus – ja kehitystoiminnan. Yksi uusi vientimiljardi pystytään luomaan esimerkiksi metsäteollisuuden uuden sukupolven tekstiilikuitujen, eri jätejakeista syntyvien polttoaineiden-, sähkön- ja lämmöntuotannon, ravinteiden kierrätyksen ja terveysteknologian ympärille. Kaikki nämä kokonaisuudet voidaan monistaa lähes joka puolelle maailmaa ja se tarkoittaisi neljä miljardin euron uutta vientiä.

SDP:n varapuheenjohtaja Skinnari muistuttaa, että samalla pieni Suomi edesauttaa koko maailmaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taisteluissa ja uusiutuvan energian tuotannossa.

– Uuden sukupolven tekstiilikuidut vapauttavat peltopinta-alaa Aasiassa puuvillatuotannosta. Afrikassa uusiutuvan sähkön tuotannon osaamista tulee nyt jo Suomesta.

”Metsäteollisuus nukkui 10 vuotta”

Lappeenrannassa Parkkarilan työväenyhdistyksen 110 – vuotisjuhlissa puhunut Skinnari arvosteli myös metsäteollisuutta 10 vuoden hiljaiselosta uusien innovaatioiden ja avausten tekemisessä.

– Metsäteollisuudessa tehtiin 10 vuotta sitten omistajien toimesta järjettömiä päätöksiä, kuten Kemijärven sellutehtaan lakkauttaminen. Metsäteollisuus nukkui liian pitkään uusien korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämisessä ja alalta on kadonnut 17 vuodessa noin 30.000 työpaikkaa. Vasta viime vuosina on herätty, mutta uusia investointeja ja panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen tarvitaan.

Skinnari haluaa, että jatkossakin metsäalan huippuosaaminen on ja pysyy suomalaisten käsissä.
– Bulkkituotteisiin panostaminen on väärä valinta. Meidän tulee panostaa brändeihin ja vahvaan immateriaali – eli aineettomien oikeuksien osaamiseen. Suomen ei tule antaa arvoikkainta osaamispäomaamme suosiolla aasialaisille tai muille suursijoittajille. Se ei ole sinivalkoista elinkeinopolitiikkaa. Suomi on ollut viimeiset satavuotta metsäteollisuuden kärkimaa ja näin pitää olla jatkossakin.