Skinnari: Hallituksen energia- ja ilmastostrategialta putosi pohja pois

Ajankohtaista, Vappu 11:02

Ville Skinnari

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari Raumalla 1.5.2017

Sipilän hallituksen energia – ja ilmastostrategialta on putoamassa pohja pois, kun hallitus on itse tiettävästi leikkaamassa oman biotalouden kärkihankkeesta rahoitusta ensi viikolla. Uudet biolaitokset eivät ole saamassa valtion erillisrahoitusta, kuten aiemmin luvattiin.

– Biotalouden investointien piti olla Suomen talouden ja työllisyyden kasvun tukijalka. Sipilän hallitus lupasi aiemmin tuleville biojalostamoille erillistä rahoitusta, mutta nyt tätä rahaa ei ole vuosien 2018-2021 kehyksissä. Nyt hallitus tyrmää itse itsensä leikkaamalla pois biojalostamoiden erillisrahoituksen.

SDP:n varapuheenjohtajan mukaan päätös vaikuttaa koko energia- ja ilmastostrategian toteuttamiseen ja työllisyystavoitteeseen. Polttoaineille on tulossa sekoitusvelvoite, mutta mistä Suomeen tulee biopolttoaine?

– Koko strategian idea oli vahva kotimaisuusaste. Emme tule saamaan biotaloustyöpaikkoja, mutta saamme korkeammat polttoainehinnat. Asiantuntija-arvioiden mukaan hallituksen linjaama sekoitusvelvoite maksaisi Suomelle noin 1,4 miljardia euroa ja polttoaineen hinta nousisi noin 10 senttiä litralta.

Eduskunnan talousvaliokunnassa istuvan Skinnarin mielestä hallituksen uusi linjaus palauttaa koko strategian lähtöruutuun.

– Hallituksen energia- ja ilmastostrategialta putoaa pohja pois ja kansantaloudelliset hyötylaskelmat menevät uusiksi. Onko Suomen enää järkevää pitää kiinni 30 prosentin sekoitusvelvoitteista polttoaineille, kun muu maailma menee kohti sähköistä liikennettä?  Vai aikooko Sipilän hallitus ottaa rahat veroina tai muina maksuina suomalaiselta teollisuudelta?