Skinnari: Hallituksen EMU-linjauksista puuttuu ihminen

Ville Skinnari

Sipilän hallitus julkaisi perjantaina linjauksiaan Euroopan unionin kehittämiseksi. Hallituksen linjauksiin liittyy myös rahaliitto EMU:n kehittäminen. Julkistetut linjaukset saavat oppositiosta kritiikkiä. SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnarin mukaan linjaukset osoittavat, että hallitus näkee unionin vain talouden ja yritysten näkökulmasta.

– Hallitus ajaa kylmää yritysten Eurooppaa, kun me teemme ihmisten Eurooppaa. SDP haluaa kehittää rahaliittoa myös tavallisten ihmisten arjen näkökulmasta. Sen vuoksi näemme, että rahaliiton talouskriteerien rinnalle on lisättävä vahvasti ihmisten arkeen vaikuttavia asioita, Skinnari vaatii.

Hän huomauttaa, että hallituksen linjauksissa on unohdettu sosiaalinen Eurooppa totaalisesti.

– Suomeksi sanottuna se tarkoittaa sitä, että linjauksista puuttuu kokonaan ihmisten Eurooppa, tavallisten ihmisten arkeen vaikuttavat asiat. Tähän tarvitaan selkeä muutos, mutta Sipilän hallituksen paperi ei tarjoa siihen mitään lääkkeitä, Skinnari sanoo.

Skinnari haluaa, että jäsenvaltioiden menestyksen arviointi pohjautuu muuhunkin kuin taloudellisiin mittareihin.

– Talousmittareita tarvitaan, mutta se ei enää yksin riitä kuvaamaan maiden menestystä. Maiden menestystä pitää mitata myös sillä, miten nuorisotyöttömyyttä vähennetään, miten nuorten syrjäytymistä estetään ja miten eurooppalaisten ihmisten koulutustaso nousee jäsenmaissa, Skinnari sanoo.

Lisäksi Skinnari haluaa, että työllisyyskehitys ja ihmisten sosiaalisen aseman parantaminen huomioidaan nykyistä paremmin.

– EU ja rahaliitto sen osana on kymmeniä vuosia jatkunut rauhanprosessi. Nyt on tullut aika liittää vahvemmin tähän kokonaisuuteen ihmisten toimeentulon ja arjen asioiden parantaminen.