Skinnari: Hallituksen elinkeinopolitiikka ei näe tarpeeksi tulevaisuuteen – mitä tekee valtion uusi kehitysyhtiö?

skinnari-vpj-kuvake-pieni

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mielestä Sipilän hallituksen elinkeinopolitiikka ei näe tarpeeksi tulevaisuuteen.

– Sipilän hallituksen kasvustrategia nojaa liikaa metsäteollisuuden varaan. Suomi jää koko ajan jälkeen kansainvälisestä kehityksestä, jota ajavat investoinnit tekoälyyn, kyberosaamiseen, kiertotalouteen, älykkäisiin energiaratkaisuihin ja uusiin tapoihin tuottaa palveluita digitaalisesti.

Skinnari mukaan hallituksen kannattaa kuunnella yrityksiä eikä itse keksiä omia reseptejä Suomen talouden kakun kasvattamiseen.

– Hallituksen tehtävä on luoda edellytykset yrityksien kasvulle ja mahdollistaa toimiva yhteistyö yksityisen ja julkisen sektorin välillä. Kansainvälinen pääoma ei hakeudu Suomeen, jos emme ole tarpeeksi houkuttelevia. Meillä on vielä mahdollisuudet menestyä, jos lähdemme liikkeelle. Muuten jäämme muiden jalkoihin.

Skinnari muistuttaa, että Vaasa on esimerkki siitä, miten kansainvälisen tason energiaosaamisella voidaan luoda työpaikkoja ja vientituloja alueen omalla aktiivisella elinkeinopolitiikalla ja rohkeilla koulutuspanostuksilla.

– Suomessa on tehty tietyillä alueilla hyvää työtä, mutta iso kansallinen kuva on maailmalta katsottuna epäselvä. Uudet sellutehdasinvestoinnit ja telakkatilaukset ovat hyvä asia, mutta ne eivät yksin riitä pitkällä tähtäimellä.

Onko valtion uusi kehitysyhtiö vain myyntiyhtiö?

Skinnari haluaa hallitukselta toimenpiteitä ja uusia avauksia suomalaisen osaamisen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Eduskunnan talousvaliokunnassa istuvan Skinnarin mukaan valtion uudelta kehitysyhtiöltä on odotettu toimenpiteitä, mutta niitä on tehty vain yksi sosiaali – terveyspalveluiden yhteisen alustayhtiön luomiseksi.

– Sipilän hallitus halusi perustaa Valtiolle kehitysyhtiön (Vake Oy) kehittämään Suomen teollisuutta ja rakenteita. Mitä tämä uusi kehitysyhtiö tekee ja miten se Suomea kehittää on jäänyt täysin epäselväksi. Yhtiöltä tuntuu puuttuvan aito liiketoimintasuunnitelma. Vai onko kehitysyhtiön rooli toimia vain valtion omaisuuden myyntiyhtiönä eikä itse asiassa kehitysyhtiönä, Skinnari kysyy.