Skinnari: EU:n harkittava hiilitulleja Trumpin ilmoituksen myötä

Ville Skinnari

Eilisen presidentti Donald Trumpin ilmoituksen myötä näyttää siltä, että Yhdysvallat on irtautumassa Pariisin ilmastosopimuksesta. SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan Trumpin linjaus pakottaa EU:n harkitsemaan muita toimia.

– Ilmastonmuutos koskettaa meitä kaikkia globaalisti. Kasvihuonekaasut eivät kunnioita valtioiden rajoja. Siksi kansainväliset sopimukset ovat ensisijainen keino ilmastonmuutoksen torjunnassa. Mikäli Yhdysvallat nyt irtautuu Pariisin sopimuksesta, EU:n tulisi harkita muita toimia.

Skinnarin mukaan päästöjen laskennassa ja tulevaisuuden päästösääntelyyn liittyvässä päätöksenteossa tulisi tuotannon päästöjen lisäksi ottaa huomioon myös lopputuotteiden elinkaaren aikaiset päästöt.

– Hiilitullit ovat mahdollinen tapa kannustaa kestävään tuotantoon, jos yhteisiin päästötavoitteisiin ei päästä. Ne olisivat paras tapa tukea vähähiilitaloutta.  Tämä on EU-tason asia eikä Suomi voi, eikä sen kannata toimia yksin. Päästövähennyksiin sitoutunut EU on se foorumi, jossa Suomen on ensisijaisesti vaikutettava ilmastonmuutoksen rajoittamiseksi.

Eduskunnan talousvaliokunnassa istuva Skinnari myöntää, että lähtökohtaisesti hiilitullit ovat ei-toivottava vaihtoehto. Toimiva yhteys kauppa- ja ulkopolitiikassa on paras tae myös sitoville ilmastosopimuksille.

–  Kiinan rooli tulee kasvamaan globaalisti USA:n päätöksen myötä entisestään. EU:n pitää olla määrätietoinen suunnannäyttäjä ja saada Kiina ja muu maailma mukaan.