Skinnari: EU ja USA ovat itse veroparatiisien ytimessä

Ville Skinnari

SDP:n kansanedustaja Ville Skinnari uskoo Panama-papereiden paljastaneen vasta hyvin pienen osan kaikesta siitä toiminnasta, jossa veroparatiiseja hyödynnetään verojen kiertämiseksi ja omistusten salaamiseksi. Skinnari muistuttaa, ettei Panama sijoitu edes kärkisijoille kaikkein eniten hyödynnettyjen veroparatiisien joukossa.

− Kansainvälinen huomio on nyt keskittynyt yhden veroparatiisin ympärille. Samalla pitää muistaa, että veroparatiiseja on myös paljon lähempänä. Esimerkiksi Sveitsi, Luxemburg ja Yhdysvaltojen monet osavaltiot tarjoavat myös monia mahdollisuuksia kätkeä sijoituksia ja vältellä veroja ilman mitään seuraamuksia.

Skinnari muistuttaa, että veroparatiiseja on myös Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen rajojen sisäpuolella. Veroparatiisien vastainen taistelu on Skinnarin mukaan haasteellista juuri siksi, että kyseessä on aina valtion oma kansallinen päätös.

− Tosiasiassa EU ja Yhdysvallat tekevät omien veroparatiisiensa kitkemiseksi varsin vähän, vaikka asiasta on puhuttu jo pitkään. Herää kysymys, puuttuuko EU:lta ja Yhdysvalloilta poliittinen rohkeus määrätä sanktioita tai jopa talouspakotteita valtioille, jotka sallivat omistuksen salaamisen ja verojen kiertämisen? Rankemmista toimista on uskallettava puhua, jotta saavuttaisimme konkreettisia tuloksia. Suomalainen omistamisen julkisuus ja avoimuus on tässä valmis esikuva.

Yhden prosentin etuoikeus

Veroparatiisien käyttö verojen välttelemiseksi ja omistusten salaamiseksi romuttaa hyvinvointivaltion tulopohjan. Skinnari muistuttaa, että maailman kansalaisista vauras yksi prosentti saa veroparatiisien takaaman verovapauden ja samalla 99 prosenttia joutuu maksamaan veroina yhteiskunnan palvelut.

Skinnarin mukaan Panama-papereiden saaman laajan kansainvälisen julkisuuden seurauksena Suomelle tarjoutuu mahdollisuus tarttua veroparatiisien ongelmaan. Myös Suomen hallituksen tulisi Skinnarin mielestä olla aloitteellinen ja nostaa raskaan sarjan veronkierron vastaiset toimet esille.

− Edellisellä vaalikaudella valtiovarainministerien Jutta Urpilaisen ja Antti Rinteen johdolla otettiin monia edistysaskeleita kamppailussa veronkiertoa ja harmaata taloutta vastaan. Onko pääministeri Sipilällä tahtoa jatkaa edeltäjiensä menestyksekästä työtä?