Sivistysvaliokunnan demarit: SDP haluaa todellisen varhaiskasvatusuudistuksen

SDP olisi halunnut merkittäviä parannuksia uuteen varhaiskasvatuslakiin. Valitettavasti sivistysvaliokunta ei ottanut mietinnössään sosialidemokraattien ehdotuksia huomioon. Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus tulee taata kaikille lapsille, päiväkotien ryhmäkokoja on pienennettävä, kolmiportainen tuki on laajennettava myös varhaiskasvatukseen ja henkilöstön koulutustasoa nostettava, sivistysvaliokunnan sd-kansanedustajat Eeva-Johanna Eloranta, Jukka Gustafsson ja Pilvi Torsti vaativat.

Sivistysvaliokunnan mietintö varhaiskasvatuslaista ei valitettavasti korjaa Sipilän hallituksen varhaiskasvatukseen tekemiä heikennyksiä. Kuitenkin mietinnössä korostetaan lapsen edun ensisijaisuutta. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ja yli 3-vuotiaiden ryhmäkokojen kasvattaminen Sipilän hallituksen toimesta sotii kuitenkin räikeästi tätä periaatetta vastaan.

– Uudessa laissa nämä heikennykset olisi pitänyt kumota, Eloranta painottaa.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen on johtanut siihen, että kuntakohtaiset ratkaisut eroavat toisistaan. Kaikilla lapsilla ei ole enää yhtäläistä oikeutta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen taustasta, vanhempien työmarkkina-asemasta ja asuinpaikasta riippumatta. Samassa yhteydessä päätetty varhaiskasvatuksen yli 3-vuotiaiden lapsiryhmien suurentaminen on toteutettu tai jätetty toteuttamatta ympäri maata hyvin eri tavalla.

– Nämä varhaiskasvatuksen säästöt ovat johtaneet siihen, että lapsiryhmien suuruus vaihtelee hyvin paljon asuinpaikasta riippuen. Lasten ja perheiden eriarvoisuus on kasvanut riippuen siitä, missä kunnassa he asuvat, Gustafsson kertoo.

Tutkimusten mukaan sekä päiväkotien työntekijät että lasten vanhemmat ovat suhtautuneet heikennyksiin kriittisesti. Työntekijöiden mukaan heidän mahdollisuutensa lasten yksilölliseen huomioimiseen ovat vähentyneet. Työntekijät ovat kertoneet myös levottomuuden, melun, tilojen ahtauden ja vaaratilanteiden lisääntyneen päiväkodeissa. Vanhemmat kritisoivat muutosten heikentäneen lasten ja perheiden tasavertaisuutta ja lasten vertaissuhteiden pysyvyyttä.

Suomessa astui 1.8.2014 voimaan uusi yhtenäinen oppilas- ja opiskelijahuollon laki, joka takaa psykologi- ja kuraattoripalvelut kaikille kouluasteille esiopetukseen, perusopetukseen sekä lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea olisi myös pitänyt selkeyttää kolmiportaisen tuen mukaiseksi.

– Lähtökohtana tulee olla lapsen oikeus oikea-aikaiseen, riittävään ja tarkoituksenmukaiseen tukeen niin julkisissa kuin yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa, Torsti linjaa.