Sitovat henkilöstömitoitukset vanhustenhoitoon

SDP:n tavoite sitovien henkilöstömitoitusten saamisesta vanhustenhoivaan toteutuu vuoden 2015 alussa. Neuvotteluissa osa hallitusta vastusti mitoituksen kirjaamista. Kunnilla on mahdollisuus vuoteen 2015 asti omin toimin nostaa henkilöstömitoitukset minimitasolle. Sitova mitoitus tulee poistamaan Suomesta kaikkein räikeimmät laiminlyönnit ja epäkohdat vanhusten ympärivuorokautisesta hoidosta.

Vanhustenhoidon parantaminen on pitkään ollut keskeinen SDP:n tavoitte. SDP:n vahvalla myötävaikutuksella vanhuspalvelulaki kirjattiin hallitusohjelmaan. Nyt SDP nosti vanhustenhoidon parantamisen budjettiriihen keskeiseksi kysymykseksi. Tämän pitkäjänteisen työn seurauksena vanhushoivaan tulee nyt mittavat lisäpanostukset. Myös omaishoitoon ja kotihoitoon kohdennetaan runsaasti erityisrahaa, joka parantaa koko vanhushoivan kokonaisuutta.

Budjettiriihessä varmistui, että vanhuspalvelulaki tulee voimaan vuonna 2013.

Tämä sekä budjetin mittavat lisäpanostukset ovat linjassa SDP:n eduskuntavaaleissa antaman sitoumuksen kanssa. Katso sitoumus tästä.