Sisäinen turvallisuus ei saa olla venäläistä rulettia

Poliisin rakenneuudistuksessa eli Pora kolmessa piti turvata kenttäväen vahvuus hallintoa keventämällä, mutta tavoitteista uhataan jäädä.

– Hallituksen pitää pysyä itselleen asettamissaan tavoitteissaan poliisin riittävän määrän varmistamiseksi kenttätehtävien osalta. Kentällä näkyy jo nyt, että poliisin partioiden vahvuus on viime vuosina heikentynyt merkittävästi, toteaa Mika Kari.

Jo nyt poliisin palvelut ovat kaupunkiseutujen ulkopuolella huolestuttavalla tasolla. Myös kaupunkiseuduilla poliisin henkilöstö joutuu venymään äärimmilleen. Jos tilanne jatkuu näin, poliisi on pakotettu jättämään tehtäviään hoitamatta.

Vuonna 2011 poliiseja oli noin 7600, tänä vuonna heitä oli 7300, ja mikäli nykyinen kehitys poliisin määrärahoissa jatkuu, uhkaa vahvuus pudota vuoteen 2018 mennessä alle 6800 poliisiin.

– Kenttää karsitaan, mutta poliisin päällystön virat tunnutaan täyttävän. Maan sisäinen turvallisuus ei saa olla venäläistä rulettia, linjaa kansanedustaja Kari.

– Kesäkuussa käytävissä minihallitusneuvotteluissa on turvattava poliisille riittävät määrärahat nykyisten tehtäviensä hoitamiseen, toteaa hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Mika Kari.

Poliisiasioita käsittelevän eduskunnan hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja ja poliisiasioiden neuvottelukunnan puheenjohtaja Mika Kari kiersi työvuoron ajan tarkkailijana lahtelaisen poliisipartion mukana keskiviikkoillan ja yön.