Sirpa Paatero: Yritysten maksuaikoihin vielä palattava

Ministeri Sirpa Paatero vaatii yritysten maksuaikoihin palaamista seuraavan hallituksen toimesta.

– Lainsäädäntö ei suojaa edelleenkään riittävästi pieniä ja keskisuuria yrittäjiä, saati itsenäisten ammatinharjoittajien asemaa, Paatero sanoo.

Paateron mukaan asiassa ovat vastakkain yrittäjien ja itsenäisten ammatinharjoittajien sekä suuryritysten intressit.

– Heikommassa asemassa olevien kyykyttämistä ei voi sallia siksi, että suuret voivat optimoida maksuliikennettä itselleen edullisesti.

Yritysten välisiä maksuaikoja määrittelevään lainsäädäntöön tehtiin muutoksia hiljattain. Maksuaika on nyt 30 päivää, mutta siitä voidaan sopimuksella poiketa. Paateron mukaan nykyinen lainsäädäntö on heikko kompromissi.

Paatero muistuttaa, että pienten yritysten, toiminimellä tai freelance-asemassa työtä tekevien neuvotteluasema on suurempiin toimijoiden nähden olematon.

– Mitkä edellytykset heillä on vaatia 30 päivässä pysymistä, vaikka se voi olla koko yrityksen taloudenpidon tai ammatinharjoittajan toimeentulon kannalta ensiarvoisen tärkeää, Paatero kysyy.

– Tilannetta on seurattava tarkoin. Jos pitkittyneistä maksuajoista aiheutuneet ongelmat eivät nyt selkeästi vähene, on heikompien asema suojattava tiukentamalla lainsäädäntöä.