Sirpa Paatero: Teltta ei ole asunto Suomessa

Kansanedustaja Sirpa Paatero vaatii hallitukselta lisää resursseja pakolaiskriisin ratkaisussa. Tällä hetkellä etsitään keinoja vastata ihmisten hätään ja tuloksilla alkaa olla kiire. Pakolaisia saapuu Suomeen kiihtyvällä tahdilla ja meidän on oltava valmiita. Meillä on mahdollisuus majoittaa ihmiset kunnollisiin oloihin mutta tämä vaatii hallitukselta vahvaa panostusta.

– Teltta ei ole kenellekään soveltuva asunto Suomessa. Kunnat ovat kiitettävällä tavalla tarttuneet haasteeseen ja löytäneet ratkaisuja omilla alueillaan. Hallituksen nyt on tehtävä oma osansa, muistuttaa Paatero.

Pidemmällä aikavälillä tarvitaan kestävämpiä ratkaisuja. Yksi olennaisimmista olisi, että hallitus jättäisi kehitysyhteistyön rahoituksen leikkaukset tekemättä tai vähintään lieventäisi niitä. Humanitaarisen avun tarve on suurempi kuin pitkään aikaan ja Suomen osaamista sekä resursseja tarvitaan yhä enemmän myös rauhanvälityksessä. Yhteiskunnallista vakautta lisääviä pidempiä kehitysprojekteja tarvitaan rakentamaan tulevaisuutta kriisien jälkeen ja ennaltaehkäisemään uusien syntyä.

Kehitysyhteistyön varoja on Suomessa ohjattu järjestöjen kautta suoraan apua tarvitseville ja näin on saatu onnistuneita tuloksia. Nyt tämän työn laatu ja olemassaolo on vaarassa, jos hallitus ei tee oikeita toimenpiteitä. Esimerkiksi Finnfundille suunnitellusta lisärahoituksesta voisi palauttaa kansalaisjärjestöille sen osan, jota Finnfund ei edes katsonut tarvitsevansa.

– Hallitus leikkaa kestävän kehityksen edellytyksistä ja tulevaisuudesta. Kehitysyhteistyöjärjestöt ovat edistäneet demokratiaa, tasa-arvoa ja koulutusta, joiden avulla rakennetaan tietä rauhaan. Tätä työtä on tehty useita vuosia tuloksekkaasti ja entistä läpinäkyvämmin mutta nyt projekteja joudutaan lopettamaan kuin seinään.