”Sipilä ja Keskusta pettäneet maakuntien palkansaajat”

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen haluaa Suomeen poliittista johtajuutta, joka toisi turvallisuutta kansalle ja rauhaa työpaikoille.

Erityisesti Taavitsainen kritisoi Keskustapuoluetta, joka on pettänyt maakuntien palkansaajat uhkaamalla ajaa läpi palkkojen ja työehtojen heikennyksiä pakkolakien muodossa. Taavitsainen puhui lauantaina itäsuomalaisille ammattiliittoaktiiveille Imatralla.

– Kansallinen turvallisuus pohjautuu ennen kaikkea vakaalle yhteiskunnalle ja sopimisen kulttuurille, toistemme kunnioittamiselle ja luottamiselle sekä laadukkaille ja tasa-arvoisille peruspalveluille. Maan hallitus on ymmärtänyt tehtävänsä väärin. Sen tehtävänä on epävakauden ja työttömyyden korjaaminen, ei niiden syventäminen, Sanoo Taavitsainen.

– Meillä on maassa perusporvarihallitus, joka rikkoo ja repii ja keinoja kaihtamatta vie eteenpäin omaa ideologiaansa, Taavitsainen toteaa.

Taavitsaisen mukaan Keskusta ja pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ovat pettäneet maakuntien palkansaajien luottamuksen oikeistolaisella politiikallaan.

– Hallitus aikoo tänä keväänä runnoa pakkokeinoin läpi palkka-alea ja työehtojen heikennyksiä. Hallitus aikoo alentaa sairausajan palkkaa, poistaa loppiaisen ja helatorstain pyhyyden, pienentää vuosiloman enimmäispituutta ja lomarahojen enimmäismäärää sekä rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimisoikeutta. Sipilä ja Keskusta eivät hakeneet tällaiselle politiikalle mandaattia vaaleissa, Taavitsainen muistuttaa.

– Kaiken lisäksi omistajaohjauksesta vastaava pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kylmän viileästi hyväksyy palkanalennukset valtionyhtiöissä, mm. Postissa, jossa tapahtuu epäreilua työntekijöiden siirtämistä heikompien työehtosopimusten piiriin ja osa-aikaiseen työhön vuokratyövoiman myötä, Taavitsainen ärähtää.

– Hallitus tekee työmarkkinoiden joustavuuden nimissä työntekijän elämästä epävakaata ja turvatonta. Tämä ei ole oikein ja annan vahvan tukeni työmarkkinasopua rakentaville neuvotteluille palkansaajajärjestöjen tavoitteiden toteutumiseksi, Taavitsainen päättää.