Sinikka Hurskaisesta Valko-Venäjä-raportoija

SDP:n kansanedustaja, Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja Sinikka Hurskainen on valittu parlamentaarisen yleiskokouksen Valko-Venäjä-raportoijaksi.

Hurskainen voitti vastaehdokkaansa, italialaisen Andrea Rigonin, poliittisen komitean tiukassa äänestyksessä torstaina.

Parlamentaarisen yleiskokouksen raportoijan tehtävä on tärkeä, koska hän tekee ehdotuksen siitä, millaisia suosituksia tai päätöslauselmia yleiskokous tulee kyseisessä asiassa antamaan.

Hurskainen on aiemmin toiminut myös yleiskokouksen Valko-Venäjä-alakomitean puheenjohtajana.

Euroopan neuvosto on Euroopan vanhin poliittinen yhteistyö- ja ihmisoikeusjärjestö. Järjestössä on 47 jäsenmaata.