Siilinjärven SDP esittää koululaisten välipalatarjoilua

Siilinjärven SDP:n valtuustoryhmä ehdottaa, että Siilinjärven kunta selvittää mahdollisuuksia tarjota koululaisille välipalaa erityisesti koulupäivien jatkuessa klo 13 jälkeen.

Terveelliset välipalavaihtoehdot olisivat hyödyksi etenkin yläkoululaisille, joiden koulupäivät ovat pitkiä. Usein jo ennen puolta päivää nautitun lounaan jälkeen iltapäivisin koululaiset ovat levottomampia ja hermostuneempia. Monen nuoren suosimat energiajuomat eivät ole terveellisiä ja piristävä vaikutus on vain ohimenevä.

Tuula Väätäinen muistuttaa, että säännöllinen ateriointi vaikuttaa oppimiseen, keskittymiseen ja jaksamiseen, joten välipalalla on suotuisia vaikutuksia.

Väätäinen kertoo, että demarien esitys koskee kunnan tarjoamaa välipalaa. ”On käyty keskustelua maksullisista välipala-automaateista. Emme kuitenkaan pidä hyvänä, että lapset saatetaan taloudellisesti eriarvoiseen asemaan, kun halutaan huolehtia hyvinvoinnista ja ravinnontarpeesta”, Väätäinen painottaa.

Demarit esittävät, että muiden kuntien kokemuksia voisi hyödyntää sopivimman tarjoilutavan löytämiseksi. Kunnasta riippuen välipalatarjoilu voidaan järjestää joko koulussa tai lähistöllä kuten puistossa.

Pelkän välipalatarjoilun lisäksi tarvitaan muutakin kasvatusta, jotta terveelliset elämäntavat omaksutaan jo nuoresta pitäen.

SDP:n valtuutetut
Tuula Väätäinen, Pirjo Niemitz, Saara Hämäläinen, Lauri Katainen, Päivi Hiltunen, Tarja Korhonen, Jouni Jetsu, Irene Venejärvi

Lisätietoja: kansanedustaja Tuula Väätäinen 050 511 3018