Seppo Eskelinen: Itäradan perustaminen sai sinetin

– Tänään otettiin merkittävä askel Itä-Suomen saavutettavuuden vahvistamisessa, sanoo kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Seppo Eskelinen (sd). Itäradan hankeyhtiöön osallistuvat kunnat tiedottivat tänään yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa hankeyhtiön perustamisesta.

– Nyt työt ratayhteyden käytännön suunnitteluun voivat kunnolla alkaa ja yhtiö voi aloittaa työnsä. Itärataa viedään eteenpäin yhdessä muiden merkittävien ratahankkeiden kanssa. Koko maan liikenneverkkoa ja saavutettavuutta tulee vahvistaa, Eskelinen jatkaa.

Porvoon ja Kouvolan kautta rakennettavan linjauksen vaikutusalueella on lähes kaksi miljoonaa ihmistä, 16 kaupunkia, 850 000 työpaikkaa. Sen reitti kulkee kokomaisuudessaan seitsemän eri maakunnan alueella. Itäradan merkitys alueiden kehittämiseen ja houkuttelevuuteen tulee olemaan erittäin suuri.

Itäradalla tulee olemaan myös erittäin merkittäviä kerrannaisvaikutuksia talouteen ja työllisyyteen. Nopeat ratayhteydet heijastuvat paitsi henkilöliikenteeseen sekä teollisuuden investointipäätöksiin ja tätä kautta työllisyyteen.

– Samaan aikaan Itäradan etenemisen kanssa meidän tulee pitää huolta jo olemassa olevan rataverkon liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta. Siksi on tärkeää viedä maaliin sekä Karjalan- että Savon-ratojen peruskorjaus ja kunnostus, Eskelinen muistuttaa.