Selvitystyön käynnistänyt Guzenina: lastensuojelun raportti vaatii jatkotoimia

Maria Guzenina

Tänään julkaistaan raportti lastensuojelussa vuosien saatossa tapahtuneista väärinkäytöksistä. SDP:n kansanedustaja ja entinen peruspalveluministeri Maria Guzenina toivoo ministeri Rehulan kertovan tänään raportin julkistamistilaisuudessa millaisiin jatkotoimiin hallitus aikoo ryhtyä.

– Nyt kun raportti on vihdoinkin valmis, on aika pohtia sen johtopäätösten vaikutusta tässä ajassa tehtävään päätöksentekoon. Ruotsissa päädyttiin tämän vuosikymmenen alussa maksamaan kaltoin kohdelluille korvauksia. Pääministeri Reinfeldt esitti maansa puolesta kaltoin kohdelluille anteeksipyynnön. Myös muissa lastensuojelun menneisyydestä selvityksen tehneissä maissa on toimittu vastaavan kaltaisesti.

– Suomessa lastensuojelun menneisyyden selvitystyö aloitettiin vasta tällä vuosikymmenellä, vaikka monessa muussa sivistysvaltiossa asiaa lähdettiin hoitamaan huomattavasti aikaisemmin. Suomi voi nyt kuitenkin maksaa tähän asiaan liittyvän velkansa vihdoinkin kunniallisesti.

– Ministeri Rehula on pitämässä tänään aiheesta tiedotutilaisuuden. Toivottavasti hän kertoo tiedotustilaisuudessa myös askelmerkkejä tulevaan. Se miten valtiovalta näkee heikoimpansa määrittää koko yhteiskuntamme moraalia.

Guzeninan mukaan lastensuojelun menneisyyden tutkiminen ja tapahtuneiden epäkohtien tunnustaminen on moraalikysymys. Lapset ja nuoret, jotka ovat joutuneet lastensuojelun mielivallan ja kaltoinkohtelun uhreiksi ansaitsevat saada oikeutta.

– Tämä asia olisi pitänyt hoitaa kuntoon jo viime vuosisadan puolella. Kun syksyllä 2011 vaadin tuoreena ministerinä lastensuojelun menneisyyden tutkimuksen tehtäväksi, oli selvää, että työ ei olisi helpoimmasta päästä. Minulle ehdotettiin myös asian jättämistä sikseen. Tämä ei mielestäni ollut kuitenkaan vaihtoehto. Kiitän seuraajiani siitä, että hekään eivät jättäneet asiaa sikseen.

– Lapsista ja nuorista vastuullisten aikuisten harjoittama mielivalta ja kaltoinkohtelu on aina erityisen vastenmielistä ja tuomittavaa. Jos emme yhteiskuntana katso rehellisesti menneisyydessä tapahtuneita vääryyksiä, on vaarana, että hyväksymme myös nykyisyydessä tapahtuvat epäkohdat