SDP:s riksdagsledamöter Kim Berg och Matias Mäkynen om sin kommunturné: Det här har vi väntat på!

Socialdemokratiska riksdagsledamöterna Kim Berg och Matias Mäkynen inleder en kommunturné som omfattar 40 österbottniska kommuner. Idag måndag besöker man de första orterna i turnén som blir Vörå och Nykarleby. Turnén pågår ända till november.

”Det är fint att äntligen komma iväg. På grund av coronaepidemin var vi tvungna att ställa in vår tidigare turné, så vi har väntat på en ny möjlighet”, berättar riksdagsledamot Matias Mäkynen.

I programmet för kommunturnén ingår besök hos lokala företag, möten med kommunala beslutsfattare samt offentliga tillställningar. Tanken är att det i samband med varje turnébesöksdag ska finnas åtminstone en offentlig tillställning där alla från närområdet har möjlighet att träffa riksdagsledamöterna.

”Turnéns mångsidiga program garanterar att vi har möjlighet att på bred front höra synpunkter från olika håll i Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten”, säger riksdagsledamot Kim Berg.

”Kommunturnén är en fin tradition som Jutta Urpilainen startade och som vi för vår del vill fortsätta med”, konstaterar riksdagsledamöterna Mäkynen och Berg avslutningsvis.

Tidtabell:

13.6. Vörå och Nykarleby
18.6. Laihela, Korsholm och Vasa
20.6. Storå, Bötom, Kauhajoki och Östermark
14.7. Perho, Halso, Vetil och Kaustby
15.8. Jakobstad, Kronoby, Pedersöre och Larsmo
22.8. Seinäjoki, Ilmola och Kurikka
23.8. Storkyro, Lappo och Kauhava
3.10. Lestijärvi, Toholampi, Kannus och Karleby
7.10. Alavo och Kuortane
8.10. Soini och Etseri
24.10. Evijärvi, Lappajärvi, Vindala och Alajärvi
11.11. Kristinestad
12.11. Kaskö, Närpes, Korsnäs och Malax

På Matias Mäkynens och Kim Bergs sociala medier-kanaler kommer närmare information om evenemangens plats och tid publiceras efterhand.