SDP:s partistyrelse: Investeraransvaret förverkligades

SDP har under hela finanskrisens gång krävt att investerarnas och bankernas ansvar ökas kraftigt. I riksdagsvalkampanjen sade socialdemokraterna att de godkänner Portugals stödpaket om investerarnas ansvar förverkligas. Eftersom de målsättningar som SDP drev i riksdagsvalet nu uppfylls, kan SDP godkänna Portugals stödpaket.

Villkor för stödpaketet är att Portugal inleder förhandlingarna om att privata långivare blir kvar i landet och att Portugal säkrar återbetalningen av lånen genom att sälja en del av sin egendom.

SDP:s partistyrelse är nöjd med att socialdemokraternas och samlingspartiets förhandlingar om EU:s ekonomiska kris ledde till en överenskommelse om bankernas ansvar. Partistyrelsen anser att SDP:s sex stycken krav om investeraransvaret syns bra i det uppnådda förhandlingsresultatet.

Finlands linje i hanteringen av den ekonomiska krisen ändras och skärps. I riksdagsvalet gav väljarna en tydlig signal – EU-ländernas stödpolitik måste förändras. SDP tycker det är viktigt att alla EU-länder informeras öppet om Finlands nya linje, så att de kan ta Finlands beslut i beaktande i fortsättningen. Det beslut som nu fattades innebär en fortsättning på socialdemokraternas långa och ansvarsfulla linje i EU-politiken.

I fortsättningen är Finland färdig att ta ställning till att delta i andra länders stödpaket bara med det villkoret att Finland får garantier för sin andel av landet i fråga. De finländska skattebetalarnas pengar sparas betydligt, eftersom det här beslutet minskar sådana åtaganden där garantier inte ingått och som Finland redan godkänt, med fyra miljarder euro. Finlands ansvar för krediter utan garantiarrangemang minskar från de åtta miljarder man beslöt om i somras till drygt tre miljarder euro.

Finland kommer att verka för att ta i bruk en bankskatt i hela EU, med vilken man samlar in pengar i förväg för att hantera eventuella kommande kriser. Om det inte förverkligas inför Finland en nationell bankskatt. För att dämpa spekulationerna på finansmarknaden vill Finland arbeta för införande av en global transaktionsskatt, som man i första hand kan införa på EU nivå. Både bankskatten och en transaktionsskatt inom EU är reformer som socialdemokraterna krävt länge.