SDP:s Kim Berg: Vi måste hålla vargen borta från våra hem

Medborgarinitiativet om inledande av stamvårdande vargjakt och förhindrande av vargskador har på kort tid samlat de underskrifter som krävs och initiativet diskuterades nyligen i riksdagen. Riksdagsledamot Kim Berg berättar att många har hört av sig till honom och sagt att de är oroliga över hur vargen blivit en allt vanligare syn och därtill att den rör sig i bebyggelse.

– Jag tycker vi ska ta människors oro på allvar. Vi måste finna en balanserad lösning som kan hålla ner vargbeståndet och håller vargen borta från våra hem. Samtidigt kommer en stamvårdande jakt motverka olaglig jakt, säger Berg.

Jord- och skogsbruksministeriet har sedan en tid tillbaka påbörjat ett brett projekt där den stamvårdande jakten på varg ska planeras. Naturresursinstitutet fick av arbetsgruppen i uppdrag att fastställa ett gränsvärde för en gynnsam skyddsnivå för vargstammen i Finland. I samband med den årliga bedömningen av stammens storlek kan man kontrollera om skyddsnivån är gynnsam eller inte.

– Om gränsvärdet överskrids och villkoren uppfylls kan jakten inledas vintern 2021 – 2022. Sverige inledde en liknade process för ett tag sedan och deras naturvårdsverk har i år tillåtit stamvårdande jakt på varg. För mig är det också viktigt att de som drabbas av skador orsakade av vargen ersätts till fullt belopp och så snabbt som möjligt, Berg säger.