SDP:n yrittäjäpaketti panostaa kaiken kokoiseen yrittämiseen

SDP:n Timo Harakka ja Ville Skinnari esittelivät tänään 8 + 2 keinoa, joilla Suomen yritykset saavat uutta nostetta.

– Yritysten ja yrittäjien hyvinvointi on SDP:n painopiste vuoden 2016 vaihtoehtobudjetissa. Puheenjohtaja Antti Rinne on asettanut selvitysmiehet esittämään konkreettisia ja euromääräisiä toimia, joilla vaihtoehtobudjetissa edistetään yritystoimintaa Suomessa ja maailmalla. SDP:n yrityspakettiin kuuluu 8+2 toimenpidettä, kokoluokkiin XS, S, M ja L.

-Suomen menestys riippuu Suomen yritysten menestyksestä. Fiksu valtio toimii aktiivisesti yritysten apuna, kuten se on aktiivinen työllistämistoimissakin, selvitysmiehet Harakka ja Skinnari painottavat.

SDP:n yrittäjäpaketti sisältää mm. seuraavat toimenpiteet:

Ensimmäisen työntekijän vähennys. Yrittäjä voi vähentää ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkamenoja enintään 20 000 euroa verotettavasta tuloksesta (-20 M€).

Tehoja matkailun edistämiseen. Matkailutulot voidaan kaksinkertaistaa 10 vuodessa, jos markkinointiin ja Visit Finland –ohjelmaan saadaan lisää vaikuttavuutta (-5 M€).

Yritysrahoituksen uudistus. Finnveran uusi juniorilaina on otettava käyttöön jo 2016. Yrityslainamarkkinoita ja joukkorahoitusta edistettävä nopeasti (-10 M€).

Viennin veturiverkosto. Suomalaisten yritysten on pystyttävä tarjoamaan maailmalle suuria hankekokonaisuuksia, joista syntyy miljardiluokan kauppoja (-17 M€).

Tekes-rahoitus jatkuu. Innovaatiojärjestelmää ei ajeta alas, vaan huippuosaamisen ja korkean teknologian yritykset saavat yhä merkittävää apua menestykseensä (-70 M€).

Lue koko Yrittäjäpaketti täältä

Lataa Yrittäjäpaketti pdf-tiedostona