SDP:n Werning tyytyväinen Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisesta

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on tyytyväinen, että hallitus on huomioinut lisätalousarvioesityksessä Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisen.

Hiljattain julkistetussa hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdistuvat panostukset nousivat selvästi esille. Kymenlaaksoon kohdistuu merkittävä raideinvestointeja jo heti hallituskauden alussa meille tärkeisiin hankkeisiin.

– Tänään hallituksen ensimmäisessä lisätalousarvioinfossa tiedotettiin uusista liikenneinfran investoinneista, jotka lähtevät liikkeelle välittömästi. Kouvola – Kotka – Hamina rataosuuden parantaminen oli näissä investoinneissa mukana. Tämä tarkoittanee vihdoinkin puuttuvan kaksoisraiteen saamista. Tämä investointi on hyvin merkityksellinen, sillä Kotkan ja Kouvolan välinen ratayhteys on yksi Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä, Werning toteaa.

Hamina – Kotkan sataman toiminnan kannalta toimiva rataosuus Kouvolaan on hyvin tärkeä. Kaksoisraiteen merkitystä ei voida vähätellä myöskään Kouvolan Rautatie- ja maantieterminaalihankkeen Kouvola RRT näkökulmasta katsottuna.

– Rataosuudella on paljon eri nopeuksilla kulkevaa kohtaavaa liikennettä. Hyvä, että hallitus huomioi tämän investoinnin tärkeyden ja kaksoisraide tulee sujuvoittamaan liikennettä ja lisää myös turvallisuutta merkittävästi, Werning sanoo.

Vaikka tässä lisätalousarvioinfossa ei ollut mainintaa Kouvolalle ja Kotkalle tärkeästä Vt15.sta, niin on syytä muistaa, että kehittämisrahaa on edelleen jäljellä 800Me ja liikenneinvestoinnit ovat vasta alussa, Werning huomauttaa.

Myös isot tulevaisuuden raidehankkeet kuten Itärata tulee päätettäväksi vasta myöhemmin.