SDP:n Werning: Sote-uudistus starttasi käyntiin, linjaukset valmiiksi

Kansanedustaja Paula Werning (sd) iloitsee sote-uudistuksen linjausten valmistumisesta.

– Olen erittäin tyytyväinen, että pitkään ja hartaasti odotettu sote-uudistus etenee. Hallitus on koronakriisinkin keskellä työskennellyt määrätietoisesti ja tehokkaasti ja saanut valmiiksi sote-uudistuksen linjaukset. Lausuntakierroksen jälkeen uudistus on valmis varsinaiseen käsittelyyn, Werning sanoo.

Sote-rakenneuudistus käsittää jatkossa maakuntien tarjoamat sote-palvelut ja pelastustoimen, 5 yhteistoiminta-aluetta ja 21 sote-maakuntaa. Helsinki tulee olemaan oma alueensa johtuen suuresta väestömäärästä.

Werningin mukaan tällä hetkellä ihmiset eivät saa yhdenvertaisesti sote-palveluja.

– Väestöryhmien väliset ja alueelliset hyvinvointi- ja terveyserot ovat lisääntyneet yhä enemmän. Vanhusväestön kasvu ja syntyvyyden vähentyminen ovat vaikeuttaneet palveluiden rahoittamista ja järjestämistä. Tämä sote-uudistus vastaa näihin haasteisiin.

– Lisäksi palveluketjut perus- ja erikoissairaanhoidon välillä eivät tällä hetkellä toimi. Uudistuksen jälkeen ihmisten turha pomputtelu poistuu, sillä apu on saatavilla yhden luukun periaatteella. Tähän turvataan jatkossa peruspalveluiden parempi saatavuus ja nopeampi hoitoon pääsy.

Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut järjestetään jatkossakin uusissa maakunnissa lähipalveluina. Opiskeluhuollon palveluja tullaan myös vahvistamaan.

– Tämä on myös tärkeä asia ja huoli on noussut esille myös opiskelijoiden keskuudesta, Werning toteaa.

– On tärkeää, että pelastustoimea tullaan vahvistamaan niin, että kansalaisten ja koko yhteiskunnan turvallisuus säilyy ennallaan ja paranee entisestään. Pelastustoimi säilyy myös jatkossa lähipalveluna. Sote-maakunnat ja Helsingin kaupunki järjestäisivät pelastustoimen kukin omalla alueellaan, Werning toteaa.

Kuntien kustannuksia ja tuloja siirretään maakuntien toiminnan rahoittamiseksi arviolta noin 19,5 mrd. euroa vuoden 2020 tasolla.

Lue lisää evästekäytännöistämme
    Muokkaa evästeasetuksia