SDP:n Werning: Ravintoloiden välttämätön sulkeminen on tehty yrityksiä unohtamatta

31.3.2020

Kansanedustaja Paula Werning (sd) pitää ravintoloiden sulkemista valitettavana, mutta välttämättömänä keinona yhteiskuntamme turvaamiseksi.

Ravintola-ala työllistää reilusti yli 50 000 henkilöä, työllistäen myös tuhansia vuokratyöntekijöitä. Ravintoloiden sulkemisesta tulee aiheutumaan niin työttömyyttä kuin lomautuksia ja monelle yrityksille taloudellisia haasteita.

– On itsestään selvää, että ravintoloiden sulkeminen tulee vaikuttamaan monien elämään joko välittömästi tai välillisesti, riippumatta siitä, toimitko yrittäjänä vai työntekijänä, kansanedustaja Paula Werning (sd) toteaa.

Hallitus on toiminut määrätietoisesti auttaakseen yrityksiä taloudellisesti tässä varoittamatta eteen tulleessa ongelmassa.

– Hallitus tekee kaikkensa auttaakseen yrityksiä ja ne voivat hakea rahoitusta selvitäkseen koronaviruksen aiheuttaman akuutin tilanteen yli. Yritykset voivat hakea rahoitusta eri paikoista yrityksen koosta riippuen. On erittäin tärkeää, että myös yrittäjien työttömyysturvaan on tulossa helpotusta, Werning sanoo.

Rahoitusta voi myöntää esim. oma pankki tai rahoittaja, Finnvera, Business Finland, ELY-keskukset ja kunnat.

– Yksinyrittäjät voivat hakea määräaikaista tukea kunnilta kaikkiin yritystoiminnasta aiheutuviin kuluihin kuten vuokraan. Pienyrityksille, joilla on enintään 5 työntekijää, tukea on luvassa ELY-keskuksien kautta. Pk-yrityksille tukea antavat Business Finland ja Finnvera, Werning täsmentää.

Lähtökohtana hallituksella on ollut, että jokaisen suomalaisen toimeentulo turvataan ja kaikista pidetään huolta. Hallitus tulee tekemään kaikkensa, että yritykset selviävät tästä kriisistä.

– Varmaankaan keinot eivät ole satsauksista huolimatta vielä riittäviä ja siksi tämän eteen tehdään töitä jatkuvasti, Werning toteaa.

– Olemme tilanteessa, jonka kehittymistä kukaan ei pysty tarkasti arvioimaan. Koronavirus on aiheuttanut maailmanlaajuisen lamaannuksen, josta toipuminen vie aikaa. Toivon, että suomalaiset ymmärtävät tilanteen vakavuuden ja pysyvät kotona, jotta pystymme selättämään epidemian mahdollisemman nopeasti. Tämä taisto käydään yhdessä ja vasta sitten yhteiskuntamme toipuminen voi alkaa, Werning kiteyttää.

Jaa sosiaalisessa mediassa