SDP:n Werning: Lääkkeiden turvattu saatavuus on ihmisten perusoikeus

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on huolissaan yhä kasvavasta lääkkeiden saatavuusongelmasta.

Lääkehuolto on osa suomalaista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja sen keskeinen tavoite on mahdollistaa tehokas, turvallinen, tarkoituksenmukainen ja taloudellinen lääkehoito kaikille sitä tarvitseville kansalaisille.

– Viimeisen vuosikymmenen aikana lääkkeiden saatavuusongelma on uhkaavasti kasvanut. Esimerkiksi Fimean mukaan se vastaanotti viime vuonna n. 20 kertaa enemmän häiriöilmoituksia kuin v. 2010, Werning sanoo.

Saatavuushäiriöt ovat tällä hetkellä maailmanlaajuinen ongelma. Syitä lääkkeiden loppumiseen on monia, mutta usein se on tuotannossa.

– Häiriöiden syynä on se, että lääkkeiden valmistusprosessi on hajautettu useisiin eri maihin. Raaka-aine valmistetaan yhdessä maassa ja toisessa siitä tehdään tabletti, sen lisäksi lääke vielä pakataan jossain muussa maassa. Jos tuotantoketju katkeaa joissain maassa, sen vaikutukset heijastuvat lääkkeiden saatavuuteen maailmanlaajuisesti, Werning toteaa.

Varsinkin uusien lääkkeiden sekä harvemmin tarvittavien ja pienten väestöryhmien käyttämien lääkkeiden kohdalla ongelma korostuu.

– Maahantuotujen lääkkeiden osuus on lääkehuollossa merkittävä. Siksi lääkkeiden saatavuus on poikkeusoloissa turvattava riittävällä varmuusvarastoinnilla ja lääkkeiden valmistuksen keskittämisellä ja painottamisella yhä enemmän kotimaan tuotantoon, mikäli mahdollista, Werning sanoo.

Werning huomauttaa, että etenkin perussairauksesta johtuvaa jatkuvaa lääkehoitoa tarvitsevien henkilöiden keskuudessa huoli lääkkeiden saatavuudesta on entisestään kasvanut korona-viruksen aiheuttaman ongelman myötä. Lääkehuolto on tärkeä osa sairauden hoitoa ja lääkkeitä on oltava tarpeeksi saatavilla.

– Toivoisin, että kansalaiset myös ymmärtäisivät näissä poikkeusoloissa olla hamstraamatta lääkkeitä kotivarastoon turhan paljon. Lääkkeitä on ostettu jopa ilman kelakorvausta, jos siihen ei ole ollut mahdollisuutta. Tämä voi aiheuttaa myös sen, että joku ihminen voi jäädä ilman tarvitsemaansa lääkettä.