SDP:n Werning iloitsee raideyhteyden hankeyhtiöneuvottelujen jatkamisesta Lentorata-Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta

Kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Paula Werning kertoo, että itäisen suunnan raideyhteyden hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Lentorata-Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta.

Liikenne- ja viestintäministeriö aloitti itäisen suunnan ratayhteyden hankeyhtiövalmistelun kesäkuussa 2020 ja pyysi tuolloin osapuolia ilmoittamaan elokuun loppuun mennessä alustavat edellytykset osallistua hankeyhtiön pääomittamiseen sekä reunaehdot pääomituksen tekemiselle.

– Nyt saatujen selvitysten perusteella kuntien rahoitusosuus, yhteensä 34,3 miljoonaa euroa, näyttää täyttyvän sellaisen hankeyhtiön osalta, jonka tehtävänä olisi Porvoo-Kouvola -ratalinjauksen suunnittelu ja rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti, toteaa Werning tyytyväisenä.

Itärata on ratkaisu, jonka avulla itäisen Suomen mahdollisuus kehittyä saa uutta nostetta. Itäradan ansiosta tulevaisuudessa yhteydet itäiseen Suomeen, Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja Pietariin nopeutuvat.

– Kyllä tässä on kyse koko itäisen Suomen edusta ja tämän hankkeen edistyminen on vahva näyttö siitä uskomattomasta yhteistyöstä, mitä itäisen Suomen radanvarsikunnat ovat yhdessä tehneet, Werning painottaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja itäisen suunnan raideyhteyden hankeyhtiöstä kuntien kanssa Lentorata-Porvoo-Kouvola -ratalinjauksen pohjalta. Neuvotteluita jatketaan ainakin Helsingin, Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Pieksämäen, Varkauden, Kajaanin sekä Iisalmen kanssa.

– Tämä oli tärkeä etappi niin tulevaisuuden kuin itäradankin kannalta, ja tästä on hyvä jatkaa hankkeen viemistä eteenpäin, Werning toteaa lopuksi.