SDP:n Viljanen: Sote sai kattavan käsittelyn hallintovaliokunnassa

SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen ei allekirjoita hallintovaliokunnan puheenjohtajan Riikka Purran (ps.) väitteitä sote-uudistuksen käsittelyn kiirehtimisestä hallintovaliokunnassa.

Viljasen mielestä hallituksen esitys sote-uudistuksesta sai hallintovaliokunnassa varsin kattavan käsittelyn.

– Aloitimme työn joulukuun alkupuolella ja lausunto valmistui huhtikuun lopussa. Neljän ja puolen kuukauden käsittelyn aikana kuulimme suullisesti tai kirjallisesti 160 asiantuntijaa. Tämä on enemmän kuin pääministeri Sipilän, hallintovaliokunnan näkökulmasta huomattavasti monimutkaisemman, sote-esityksen kohdalla tapahtui.

– Kävimme valiokunnassa monipuolisesti keskustelua aikatauluista. Ei ole poikkeuksellista, että vaalikaudesta riippumatta, kokousaikoja haetaan nopeallakin aikataululla. Kaikki ratkaisut on tehty yhteisten pelisääntöjen mukaan.

Viljanen painottaa, että sote-uudistuksen eteneminen on tärkeää.

– Sote on aika saada maaliin. On tärkeää paitsi kestävän palvelujärjestelmän mutta myös päätöksenteon uskottavuuden kannalta, että tämä eduskunta viimein onnistuu toteuttamaan uudistuksen. Meillä kansanedustajilla on oma tärkeä roolimme siinä, että lakiesitykset etenevät jouhevasti. Esitykseen on valiokuntatyössä saatu asiantuntijoilta tärkeitä huomioita, joiden pohjalta mallia on hyvä kehittää entistäkin paremmaksi. Tätä työtä jatkamme parhaillaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, Viljanen päättää.