SDP:n Viitanen varoittaa keskustaa moraalikadosta

20.2.2019

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen varoittaa pääministeri Sipilää ja keskustaa vakavasta moraalikadosta. – Liikenneministeri Bernerin aikomus toimia samaan aikaan Suomen hallituksen ministerinä ja ruotsalaisen liikepankin hallituksessa on kestämätöntä.

Viitasen mukaan ei riitä, että oikeuskansleri ei ole Sipilän mukaan nähnyt asiassa oikeudellista ongelmaa. – Menettely sotii täydellisesti kansalaisten oikeus- ja moraalitajua vastaan, Viitanen huomauttaa.

– Politiikan arvostuksen takia ei voi toimia vain sen varassa, mitä laki ei nimenomaisesti kiellä. Politiikkojen on huolehdittava ihmisten luottamuksesta koko poliittiseen järjestelmään ja sen oikeutukseen. Pyöröovi-ilmiö on jo ennestään koetellut ihmisten luottamusta ministereiden ja näiden avustajien vaihtaessa lennosta yksityisten etutahojen palvelukseen.

Viitanen katsoo, että liikenneministerin puolueettomuus on jo nyt kärsinyt mahdollisesta kaksoisroolista huomattavan kolhun. – Ankarin vastuu asiassa on pääministeri Sipilällä, jonka pitäisi asemansa puolesta vaalia poliittisen järjestelmän uskottavuutta.

Viitanen vaatii, että pääministeri Sipilä löytää kateissa olleen johtajuutensa ja harkitsee Bernerin mahdollisuutta jatkaa valtioneuvoston jäsenenä uudelleen.