SDP:n Viitanen: Vapaavuorella on oma lehmä ojassa?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen kummastelee kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jan Vapaavuoren puheita tuloerojen autuudesta.  Kokoomuksen puoluekokouksessa puhuneen Vapaavuoren mukaan vasemmiston tuloerojen supistamiseen tähtäävä politiikka lannistaa, latistaa ja tasapäistää.

– Harmi, että Vapaavuori valitsee nyt tällaisen wahlroosmaisen öky-linjan arvioidessaan vasemmistolaista ajattelua. Onneksi kuitenkin myös kokoomus oli mukana kevään kehyslinjauksissa, jossa toteutettiin oikeudenmukaista ja tuloeroja tasaavaa politiikkaa mm. päättämällä solidaarisuusverosta ja miljoonaperintöjen lisäverosta. Samalla mm. työmarkkinatuen puolison tarveharkinta poistettiin ja perusvähennyksen nostolla helpotettiin pienituloisimpien verotaakkaa.

Viitasen mielestä Vapaavuori ymmärtää väärin SDP:n tuloerojen kaventamiseen tähtäävän politiikan.

– SDP ei ole koskaan vastustanut rikastumista. Köyhtymistä kyllä. Jos kaikki halutaan pitää samassa veneessä tässä suomalaisessa yhteiskunnassa, niin tarvitaan rahaa koko kansan palveluihin, kuten terveydenhuoltoon ja peruskouluun. Lisäksi tarvitaan rahaa tulonsiirtoihin, kuten perusturvaan, ja opintotukeen. Jostain rahat on otettava. SDP:n linja on, että pikemmin heiltä, joilla on jo paljon, kuin heiltä joilla on vähän. Progressiivisen verotuksen tehtävä on rahoittaa palveluita ja tulonsiirtoja, Viitanen toteaa.

– Kaikilla tulee olla oikeus nauttia jäätelökesästä. Liian suuret tuloerot tarkoittavat sitä, että osa jää ilman. Demarina en voi olla hyväksymässä sellaista politiikkaa.

– Vapaavuorella taitaakin olla oma lehmä ojassa. Kokoomuksella on aina ollut vankka kannatus kovatuloisten joukossa.  Tämän päivän oikeisto kumartelee niin moneen suuntaan aatteellisesti, että peruskannattajalla on vaikeaa erottaa, mitä puolta hänelle näytetään. Tämä on kokoomuksen kannatusriski. Vapaavuoren strategiana lienee vakuuttaa ensin nämä peruskannattajat puoluekokouksessa, ja lähteä sitten kuntavaaleja kohti kalastelemaan tavallisten palkansaajien ääniä.

Viite: