SDP:n Viitanen: Vanhustenhoidon parantaminen on arvovalinta

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen ihmettelee Kokoomuksen varapuheenjohtaja Lenita Toivakan kannanottoa mahdollisista vanhustenhoidon sitovista henkilöstömitoituksista. Hänen mielestään kyseessä on selvä arvovalinta.

– Toivakka ei halua lisätä rahaa lisähenkilökunnan palkkaamiseen. Kokoomuksesta vanhusten yksinäisyys tai hoidon riittämättömyys eivät siis ole ongelma. Suorastaan kylmää kuulla tällainen mielipide. Sosialidemokraateille on sen sijaan tärkeää helpottaa henkilökunnan työskentelyä ja vanhusten saamaa hoitoa. Meille vanhustenhoidon parantaminen on itsestään selvä arvovalinta.

Viitasen mukaan ministeri Guzenina-Richardsonin avaus on tärkeä. Nyt on odotettava sosiaali- ja terveysministeriön tarkempaa esitystä. Sen jälkeen tarvittavat lisäresurssit ja toteutustapa ovat tiedossa ja päätöksenteko tukevammalla pohjalla.

– Tiukkoinakin talouden aikoina meidän on huolehdittava heistä, jotka ovat kaikista haavoittuvimmassa asemassa. Hoivan tarpeessa olevat ikäihmiset ovat juuri heitä. Toivottavasti Kokoomuksestakin löytyy valmius lähteä korjaamaan ongelmaa.