SDP:n Viitanen tyytyväinen hallituksen harmaan talouden ohjelmaan

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen (sd.) on tyytyväinen hallituksen tuoreeseen harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian ja toimenpideohjelman vuosille 2020–2023. Lähivuosina toteutetaan yli 50 toimenpidettä, joilla puututaan veronkiertoon, työntekijöiden oikeuksien loukkauksiin sekä muihin talousrikoksiin.

– Uusi kattava toimenpideohjelma osoittaa, että harmaan talouden torjunta on hallituksella korkealla prioriteeteissa. Olen siihen erittäin tyytyväinen, sillä läpinäkyvyys ja tehokkaampi valvonta takaavat rehellisesti toimiville yrittäjille tasapuolisemman kilpailuaseman ja parantavat työntekijöiden oikeuksia, sanoo Viitanen.

Veronkierron torjunta on ohjelmassa isossa roolissa. Hallitus muun muassa laajentaa rakennusalalla harmaata taloutta ehkäisseen veronumeron käytön telakoille ja selvittää sen käyttöönottoa ravintola-alalla. Se pyrkii myös puuttumaan hallintarekisterien käyttöön rikollisessa verojen välttelyssä.

– Verohallinnon viime vuosina tekemät tutkimukset osoittavat, että nyt toteutettavilla toimilla voi kertyä vuositasolla vähintään kymmenien miljoonien eurojen verotulot. On tärkeää, että hallintarekisteröityjen pörssiosakkeiden omistusten läpinäkyvyyden lisäämistä koskevat selvitykset johtavat lakimuutoksiin, sillä omistuksia piilottamalla on vältetty EU-maissa veroja jopa kymmenien miljardien eurojen edestä, Viitanen vaatii.

– Pidän myös tärkeänä sitä, että hallitus pyrkii laajentamaan aggressiivisen verosuunnittelun riippumatonta tutkimustoimintaa. Norjan verotutkimuskeskus on hyvä esimerkki siitä, kuinka parempi tieto verovälttelystä auttaa verotuksen porsaanreikien tukkimisessa ja reilumman verotuksen toteuttamisessa.

Läpinäkyvyyden lisääminen tuo verotarkastuksilla määrätyt jälkiverot julkisiksi.

Hallitus laajentaa myös verotustietojen julkisuutta siten, että verotuksen päättymisen jälkeen tehdyt muutokset verotustietoihin tulevat julkisiksi.

– Jatkossa saamme esimerkiksi tietää, jos verotuksen päättymisen jälkeen tehty verotarkastus johtaa jälkiverojen maksuun. Tällainen läpinäkyvyys voi ennaltaehkäistä veronkiertoa ja varmistaa, että julkiset verotiedot ovat oikeita ja ajan tasalla, Viitanen toteaa.

– Taloushallintoa automatisoimalla voidaan paitsi ennaltaehkäistä talousrikollisuutta, myös helpottaa yritysten velvoitteiden hoitoa, kun verotustiedot siirtyvät viranomaisille suoraan kassajärjestelmistä. Esimerkki alustatalous helpottaa ihmisten elämää, mutta jatkossa ne helpottavat myös verojen maksamista vaikkapa vuokratuloista.