SDP:n Viitanen: Poliisien määrä romahti ennätyksellisen matalalle tasolle perussuomalaisten vahtivuorolla

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen pitää perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahon puheita poliisien määrän kasvattamisesta härskinä sumutuksena. Viitanen muistuttaa, että perussuomalaisten istuessa hallituksessa 2015-2017 poliisien määrän annettiin pudota koko 2000-luvun matalimmalle tasolle.

− Perussuomalaisten Jussi Halla-ahon puheet ja teot ovat täysin ristiriidassa keskenään. Vielä viime vaalikaudella perussuomalaiset ajoivat hallituksessa nuivaa leikkauspolitiikkaa, joka johti poliisien määrän romahtamiseen ennätyksellisen matalalle tasolle. Samat kansanedustajat, jotka olivat tämän romahduksen arkkitehteja, puhuvat nyt hurskastelleen poliisien määrän kasvattamisesta, Viitanen toteaa.

Viitanen muistuttaa, että perussuomalaisten nykyinen johto kävi vielä kesällä 2017 vakuuttelemassa silloiselle pääministeri Sipilälle ja valtiovarainministeri Orpolle sitoutumistaan harjoitettuun hallituspolitiikkaan. Pilkkuakaan silloisen hallituksen politiikasta ei Halla-ahon mukaan olisi pitänyt muuttaa.

− Siirtyminen oppositioon ei vapauta vastuusta menneistä teoista hallitusvastuussa. Perussuomalaiset olivat valmiita pilkkuakaan muuttamatta jatkamaan sitä haitallista leikkauspolitiikkaa, joka johti poliisien määrän vajoamiseen ennätysalhaiselle tasolle. Puolueen viimeaikaiset puheet poliisien määrän nostamisesta ovat siten pelkkää sumutusta, jolle ei löydy minkäänlaista katetta, Viitanen jatkaa.

Viitanen on tyytyväinen siihen, että nykyinen hallitus on sitoutunut ohjelmassaan poliisien määrän kasvattamiseen 300:lla vuoteen 2022 mennessä. Viitanen pitää tärkeänä, että hallitus etenee pikaisesti poliisien määrän lisäämiseksi ja resurssien turvaamiseksi hallitusohjelmassa sovitulla tavalla.

− Poliisien resursseja on paikallaan arvioida myös hallituskauden aikana. Esimerkiksi tulevan sisäisen turvallisuuden selonteon yhteydessä on paikallaan katsoa, ovatko hallituksen tekemät lisäykset riittäviä.